“Kerken lopen Vlaamse subsidies mis door getalm schepencollege”

Op 25 mei 2016, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen - Erediensten

HASSELT – “Doordat schepen Corthouts (CD&V) maar blijft talmen met zijn al lang beloofde kerkenplan, lopen de kerkbesturen broodnodige Vlaamse subsidies mis.” Dat zegt gemeenteraadslid Joske Dexters (N-VA). Zij zal de schepen tijdens de gemeenteraad van dinsdag 24 mei – alweer – aan de tand voelen over het uitblijvende kerkenplan.

“Sinds 2013 vraag ik de schepen regelmatig om een stand van zaken rond het kerkenplan”, opent Dexters. “Het ging er in december 2015 zijn. Ik kreeg ook steeds te horen dat ik op de hoogte zou worden gehouden en zou worden uitgenodigd voor overleg. Tot op heden zag of hoorde ik daar niets van.”

Eind 2014 diende het bisdom nochtans al haar kerkenplan in bij de schepen. Vijf parochiekerken (Heilig Hart, Banneux, Sint-Martinus, Sint-Hubertus en Heilig Kruis) komen in aanmerking voor een nevenbestemming. In dat opzicht gaf schepen Corthouts in maart 2015 al een studieopdracht om een toekomstvisie voor de kerken aan te leveren. “Dat studieproject eindigde in december vorig jaar. Een half jaar geleden, dus. Tot nu toe kregen we nog steeds geen informatie over dit onderzoek. Ook de betrokken wijken werden nog niet geïnformeerd. Een door de bevolking gedragen plan is in deze nochtans belangrijk,” hekelt Dexters de lange radiostilte van de schepen.

“Bovendien hielpen we de schepen al een handje. Collega Lut Creemers (N-VA) deed op de gemeenteraad van juni 2015, bijna een jaar geleden, een constructief voorstel voor de Heilig Hartkerk. Daar zou een orgelmuseum kunnen worden ingericht. Een voorstel dat unaniem door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Daarna niks meer…”

Nog erger is dat er broodnodige Vlaamse subsidies worden gerateerd door het uitblijven van dit kerkenplan. “Vlaanderen vraagt een langetermijnvisie voor de kerken alvorens het subsidies zou kunnen toekennen. Er is dus een goedgekeurd kerkenplan nodig voordat Vlaanderen met centen over de brug kan komen. Nu dat niet gebeurt, kunnen er in Hasselt noodzakelijke restauraties niet worden uitgevoerd. Dat de ‘V’ in CD&V niks voorstelde, wisten we al langer. Maar blijkbaar trekken ze zich ook niks meer aan van die ‘C’,” hoopt Dexters CD&V-schepen Corthouts alsnog wakker te schudden.