Justitiepaleis Hasselt: N-VA vraagt definitieve oplossing

Op 16 juni 2015

N-VA-Kamerleden Veerle Wouters en Hendrik Vuye zijn verheugd dat er definitieve oplossingen komen voor het justitiepaleis te Hasselt. Dat bevestigde de minister van Justitie Geens vandaag in de Kamer. De oplossingen zijn noodzakelijk voor het welzijn van de 400 personeelsleden.

Begin juni stelde de voorzitter van het justitiepaleis Tony Heeren de minister formeel in gebreke omdat er sinds de officiële opening in september 2013 nog altijd geen onderhoudscontract was getekend. “Het gebouw werd niet onderhouden. Er ontstonden grote problemen met de luchtvochtigheid en -kwaliteit; de airconditioning was beschadigd; de lampenkappen werden verwijderd omdat ze naar beneden dreigden te vallen, en ga zo maar door”, zegt Veerle Wouters. “De belabberde werkomstandigheden brachten het welzijn van zo’n 400 personeelsleden in het gedrang.”

Op vraag van Veerle Wouters bevestigde de minister vandaag in de Kamer dat het welzijn van de werknemers gegarandeerd zal worden. Er werd alvast een tijdelijk contract gesloten om de luchtkwaliteit te verbeteren. “Hopelijk moeten we niet te lang wachten op een definitief contract”, zegt Wouters.

N-VA-fractievoorzitter Hendrik Vuye vindt de zaak symptomatisch voor de arbeidsomstandigheden waarin het Belgische justitiepersoneel de laatste decennia moet werken. “Gelukkig worden er nu oplossingen gezocht en gevonden”, besluit Vuye.