Jan Wouters (N-VA) geeft stadsbestuur ook in tweede zit buis voor deontologie

Op 29 maart 2017, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Financiën - Begroting

HASSELT – “U misbruikt advertentieruimte van de stad voor uw persoonlijke verkiezingscampagne. Uw eigenbelang primeert boven het algemeen belang. Jullie kennen nog steeds jullie les deontologie niet”, concludeerde gemeenteraadslid Jan Wouters (N-VA) nadat hij CD&V-schepen Tom Vandeput had ondervraagd over zijn advertentie in Het Belang van Limburg.

Eerst even de feiten: op woensdag 22 maart 2017 stond in Het Belang van Limburg een betaalde advertentie van schepen Tom Vandeput. Daarin werd kort verwezen naar de prijsuitreiking ‘Limburgse jonge ondernemer van het jaar’. Daarnaast werden heel wat andere projecten van schepen Vandeput aangehaald. Het stadsbestuur en haar logo werd meegenomen in de communicatie die verder nog werd ‘opgesmukt’ met een opvallend grote foto van CD&V-schepen Tom Vandeput.

“Het lijkt wel alsof uw verkiezingscampagne al begonnen is. Dat dit op kosten van de Hasselaar gebeurt, is te zot voor woorden. Nog niet zo heel lang geleden moest een burgemeester hier voor gelijkaardige feiten voor opstappen”, maakte oppositieraadslid Wouters zijn verontwaardiging duidelijk aan schepen Tom Vandeput (CD&V).

Het was burgemeester Vananroye die in de plaats van haar partijgenoot antwoordde. “Er werd een fout gemaakt op de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Hasselt en JCI. Die werd door deze advertentie rechtgezet. Het Belang van Limburg nam de kosten hiervan voor haar rekening dus het kostte de Hasselaar niets.”

Dit antwoord kon Jan Wouters maar weinig overtuigen. “Het is altijd de schuld van een ander. Deze advertentie is totaal ongepast en deontologisch onverantwoord. Hebben jullie je les deontologie dan nog niet geleerd? Voor mij zijn jullie alvast opnieuw gebuisd”, aldus nog Wouters die via een niet mis te verstane tussenkomst van Rob Beenders verrassend genoeg de steun kreeg van CD&V-coalitiepartner sp.a.

Helemaal gratis bleek de advertentie trouwens niet te zijn. Na enig aandringen van Wouters moest de burgemeester toegeven dat de overeenkomst tussen de stad Hasselt en JCI 17 000 euro bedroeg. “Daarvan ging 7000 euro naar die advertentie. Maar we zullen die overeenkomst evalueren en herbekijken”, aldus nog CD&V-burgemeester Vananroye.