In drie jaar tijd eenenveertig werkstraffen uitgevoerd bij Hasseltse stadsdiensten

Op 14 december 2020, over deze onderwerpen: Algemeen beieid

HASSELT – Tussen 1 januari 2018 en 11 december 2020 voerden meerderjarige veroordeelden eenenveertig werkstraffen uit binnen diensten van de stad Hasselt. Dankzij een overeenkomst tussen het Justitiehuis en de stad Hasselt gaan beide instanties nu nog nauwer samenwerken rond dit thema. “Als lokale overheid nemen we onze verantwoordelijkheid om werkstraffen ook effectief uit te voeren”, aldus burgemeester Steven Vandeput.

“We stellen op de groendienst, de recyclageparken, de dienst signalisatie en de sportdienst werkplekken ter beschikking,” vertelt Vandeput. Zo werden er tussen begin 2018 en eind 2020 eenenveertig werkstraffen uitgevoerd: groenonderhoud (2), recyclageparken (32) en in het action park (7). “Dit beleid was nog niet in een concrete samenwerkingsovereenkomst gegoten en er werd eerder ad hoc gewerkt. Daar brengen we nu verandering in.”

Gratis

Een werkstraf kan worden opgelegd als hoofdstraf en bedraagt minimum 20 uur en maximum 300 uur. De veroordeelde wordt opgevolgd door een justitieassistent(e) van het justitiehuis. Enkel meerderjarigen komen in aanmerking. De veroordeelde ontvangt geen vergoeding en moet de straf uitvoeren buiten zijn eventuele beroepsactiviteiten. “Alle werkstraffen die door een rechter worden uitgesproken, moeten ook uitgevoerd worden. Liefst zo snel mogelijk. Een werkstraf kan enkel uitgevoerd worden in een niet-commerciële instelling zoals een overheidsdienst of vzw’s. De stad Hasselt neemt hierin haar verantwoordelijkheid”, aldus burgemeester Steven Vandeput (N-VA).

Containerpark

Zo’n werkstraf wordt strikt voorbereid en opgevolgd. “Vooraf is er een gesprek tussen de betrokken partijen waar de nodige praktische afspraken worden gemaakt zoals de uurrooster en hun contactpersoon”, legt burgemeester Steven Vandeput uit hoe een werkstraf in de praktijk wordt uitgevoerd. “De begeleiders zijn niet op de hoogte van de reden voor de taakstraf en er is maar maximum één ‘gestrafte’ op hetzelfde moment aan het werk op eenzelfde locatie. De ‘gestrafte’ krijgt een rondleiding, uitleg over de specifieke taken en de werking van het containerpark. Daarna draait hij mee in de werking van het containerpark. De taken variëren van zwerfvuil verwijderen tot toegangscontrole. De begeleiders houden een dagverslag bij met alle nuttige informatie”, aldus nog Vandeput.

Strafuitvoering

“Wij hechten er veel belang aan dat uitgesproken straffen ook effectief worden uitgevoerd. Dan moeten we daar als stadsbestuur ook ons steentje toe bijdragen. Vandaar deze overeenkomst,” legt Vandeput nog uit.

De Vlaamse gemeenschap is bevoegd voor de uitvoering van werkstraffen. Minister van Justitie Zuhal Demir (N-VA) rekent hiervoor ook op de lokale besturen. "Het is dan ook een positief dat signaal van de stad Hasselt om extra plaatsen voor werkgestraften te voorzien. Zo werken we samen aan een lik-op-stuk-beleid”, klinkt het bij de minister.