"Het blijft wachten op een aangepaste versie van het reglement rond GAS-boetes"

Op 18 december 2014

HASSELT – “Het huidige reglement rond GAS-boetes bevat enkele belachelijke regeltjes en moet dringend worden bijgestuurd. Het blijft echter wachten op de aangepaste versie van het reglement,” aldus N-VA-gemeenteraadslid Lut Creemers die burgermeester Claes hierover ondervroeg.

“De gemeenteraad heeft tot op vandaag nog steeds geen inzage gekregen in de bijgestuurde versie van het reglement rond GAS-boetes. Laat staan dat we dit zouden hebben goedgekeurd. Dit was nochtans nodig,” aldus Lut Creemers die dan ook een eenvoudige vraag had voor burgemeester Claes: “Wanneer mogen de gemeenteraadsleden de gevraagde actualisering van het reglement verwachten?”

De burgemeester antwoordde dat de stad moet wachten op een uitspraak van de Raad van State alvorens ze het reglement kan voorleggen aan de gemeenteraad.

“Tijdens de wijkbabbels in Hasselt en Diepenbeek legden de inwoners vooral de nadruk op het behoud van leefbaarheid in hun gemeente. Precies daarvoor dienen het gemeentereglement en de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS). Zonder geldend reglement kan het bestuur het beloofde lik-op-stuk-beleid wel niet voeren,” aldus Creemers.

“Zo werd er onlangs nog in de krant aangekondigd dat de Hasseltse gemeenteraad zou stemmen over een nieuw politiereglement dat de verkoop, het bezit en het gebruik van lachgas aan banden moet leggen. Dat zou onderdeel worden van het GAS-reglement. Maar men kan natuurlijk niets verbieden en beboeten als het verbod niet is opgenomen in een officieel en goedgekeurd reglement. Dan heeft het ook geen zin om daar mee te dreigen. Onder meer daarom moet dat nieuwe GAS-reglement er zo snel mogelijk komen,” besloot Lut Creemers.