Heraanleg stadspark Hasselt

Op 28 augustus 2013

“Ondoordacht en een totaal gebrek aan transparantie en betrokkenheid”

N-VA Hasselt heeft de grootste twijfels bij de werkwijze van het Hasseltse stadsbestuur inzake de heraanleg van het Hasseltse stadspark.

“De plannen die nu voorliggen getuigen van een totaal gebrek aan visie en inspraak van de buurtbewoners” aldus Rik Dehollogne, N-VA-gemeenteraadslid in Hasselt.

Niet zozeer de ondergrondse parking voor het CCHa maar de toegangswegen zijn nefast voor het Hasseltse stadspark. De ondergrondse parking zal immers bereikbaar worden gemaakt door de aanleg van twee wegen, dwars door het stadspark. Beide wegen lopen op de plannen door groenstroken die als ‘biologisch waardevol’ geklasseerd staan. Dagelijks zal het stadspark dus omgeven zijn door auto’s.

Rik Dehollogne, die de plannen ging inkijken: “Volgens het stadsbestuur zal de oppervlakte van het park toenemen. Voor ons staat kwaliteit echter nog steeds boven kwantiteit.”

“De impact van deze plannen op de buurt is tevens niet te onderschatten.

Zo zullen de toegangswegen ook gebruikt worden door de diensten van het Jessa-ziekenhuis. Dit met de nodige verkeersoverlast voor de Rodenbachstraat, de Toekomststraat en de Oude Luikerbaan tot gevolg.

Opmerkelijk: de verkeersstudie geeft aan dat een toegang via de Kunstlaan als beste optie aangewezen wordt. Zowel verkeerstechnisch als financieel.

Begrijpen wie begrijpen kan.”

De bouwaanvraag voor dit project liep van 23 juli tot 22 augustus, een periode waarin heel wat mensen op vakantie zijn. Desondanks zijn er toch 49 bezwaarschriften door burgers verstuurd en sloten al meer dan 4500 mensen zich aan bij de actiegroep ‘Red het Stadspark’ op Facebook. “Wij hopen dat het stadsbestuur zich opnieuw over de plannen buigt, om zo tot een voor iedereen aanvaardbare oplossing te komen”, besluit Rik Dehollogne.