Hasseltse senioren gaan op pad om hun leeftijdsgenoten te bevragen

Op 26 augustus 2019

Op dinsdag 20 augustus werd in het lokaal dienstencentrum Stadspark in Hasselt het startschot gegeven voor het seniorenbehoefteonderzoek. Een veertigtal vrijwilliger-enquêteurs kregen er een toelichting over het onderzoek en hun rol als enquêteur. Hierdoor kunnen  ze goed voorbereid op pad gaan.

“Tussen september en november worden 800 willekeurige Hasseltse senioren bevraagd door hun leeftijdsgenoten. De stad Hasselt start dit onderzoek in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel en de Hasseltse seniorenadviesraad. De 800 senioren die bevraagd worden, worden hiervan vooraf op de hoogte gesteld per brief. De enquêteurs zijn voorzien van een legitimatiebadge”, aldus schepen van de Hasselaar Lies Jans.

Momenteel is een kwart van de Hasseltse bevolking senior, maar dit zal in een snel tempo evolueren naar één derde.

“Het stadsbestuur wil rekening houden met de specifieke noden van de groeiende groep senioren op het vlak van wonen, dienstverlening, mobiliteit, sociale noden, activiteitenaanbod, … Daarom willen we bij het begin van de nieuwe bestuursperiode dit seniorenbehoefteonderzoek uitvoeren. De resultaten van het onderzoek worden tegen eind dit jaar verwerkt en zullen in het voorjaar van 2020 uitmonden in een seniorencongres”, licht Jans verder toe.

“Op basis van de aanbevelingen die uit het onderzoek naar boven komen, kunnen we ons beleid en onze dienstverlening verder optimaliseren. Ons doel? Een leeftijdsvriendelijk Hasselt waar senioren kunnen genieten van een onbezorgde oude dag”, zegt Lies Jans.

De aanwezige enquêteurs waren alvast zeer enthousiast om te starten. “Naast het afnemen van de enquêtes, wil ik ook van de gelegenheid gebruik maken om een praatje te slaan met de senioren die ik bezoek”, reageerde een enquêteur.

Hasseltse 60-plussers die ook hun leeftijdsgenoten willen bevragen, kunnen zich aanmelden bij senioren [at] hasselt.be of telefonisch bij Kaat Kuipers of Anne Oliestelder 011/23 90 00. In september volgt er een bijkomende infosessie voor nieuwe vrijwilliger-enquêteurs.