Hasseltse politie krijgt bodycams

Op 29 januari 2020, over deze onderwerpen: Politie - Veiligheid

De politiezone Limburg Regio Hoofdstad (LRH) wordt uitgerust met bodycams, dashcams en dronecams. “Bodycams verhogen de veiligheid van onze politiemensen en geven een correct beeld van de politie-interventies”, aldus Hasselts burgemeester Steven Vandeput, hoofd van de politiezonde LRH.

De gemeenteraad van Hasselt keurde het gebruik van bodycams, dashcames en dronecams goed. “Bij valse beschuldigingen over het optreden van onze politiemensen kunnen we zo de integriteit van ons korps bevestigen én een duidelijk beeld krijgen van het gedrag van bepaalde burgers. Bovendien is gebleken dat omstaanders tijdens een politie-interventie rustiger worden als ze weten dat ze gefilmd worden. Dat verhoogt dan weer de veiligheid van onze mensen,” legt Steven Vandeput (N-VA) uit.

De bodycams filmen automatisch maar de opnames worden pas gestart als de agent deze handmatig aanzet in een situatie die hij/zij nodig acht. De betrokkenen worden hier altijd van op de hoogte gebracht. De opname begint bovendien al 30 seconden voorafgaand zodat ook de waarschuwing en de aanleiding van de opname in beeld zijn.

“De bodycams vormen een belangrijke meerwaarde voor de dagelijkse werking van onze agenten. Dit kan zowel bij het voorkomen als het opsporen van misdrijven van pas komen. Maar ook de veiligheid van de agent zelf wordt hierdoor aanzienlijk verhoogd. Onze agenten komen in sommige buurten immers onder stevige druk te staan. Wij willen dat zij in alle veiligheid hun werk kunnen doen. Het is belangrijk dat het nodige respect wordt getoond voor diegene die elke dag instaan voor onze veiligheid. Daarvoor hebben we eerder al beslist dat laster aan de agenten een GAS-boete oplevert. Deze maatregel is daar een verlengstuk van. Daarenboven vermijden we welles-nietes-spelletjes over wat er zich juist heeft afgespeeld”, vertelt de burgemeester.

De beelden van de bodycams worden in principe 30 dagen bewaard, tenzij ze onderwerp uitmaken van een verder gerechtelijk onderzoek.

Behalve de bodycams komen er ook dashcams en dronecams. “Dashcams worden voornamelijk gebruikt in verkeerssituaties: bij achtervolgingen, verkeerovertredingen of verdachte voertuigen. Dronecams zijn dan weer erg handig om overzichtsbeelden te maken bij grote ongevallen, manifestaties of evenementen. We zullen deze optimaal inzetten om ons korps te versterken”, aldus nog Steven Vandeput. “Binnenkort starten we met een proefproject in samenwerking met Droneport. Daarbij zal onze zone drones inzetten bij verkeersongevallen en de afwikkeling daarvan. Dankzij drones kunnen we een snelle situatieschets maken waardoor de plaats van het ongeval sneller kan worden vrijgegeven. Bovendien kunnen we ook de gevolgen op de verkeerssituatie in een bredere straal van het ongeval beter overzien. Daardoor kunnen we dan weer accurater ingrijpen. Dat zal de doorstroming bij ongevallen dan weer bevorderen.”