U bent hier
Hasseltse bussen ‘Gebrek aan visie alweer duidelijk’
Het schepencollege besliste deze week om het contract met De Lijn voor drie maanden te verlengen. Aan dezelfde voorwaarden. De gratis bussen blijven dus nog even rijden in Hasselt. De toekomstige coalitie is er duidelijk nog niet uit.
‘De Hasselaar koos bij de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen maand duidelijk voor verandering. Ook na de verkiezingen zullen de gratis bussen echter, zeker nog drie maanden, blijven,’ reageert Lies Jans, mobiliteitsspecialist van N-VA Hasselt.
‘In aanloop naar de verkiezingen werd duidelijk dat mobiliteit een prioriteit is voor de Vlaming. Niet alleen in Hasselt maar in heel Vlaanderen werd dit thema immers als belangrijkste naar voren geschoven.’
Doelgroepen
‘Minister Crevits moet inderdaad nog knopen doorhakken,’ aldus Lies Jans die ook in de commissie mobiliteit van het Vlaams parlement zetelt. ‘Maar het uitstel van een beslissing over de gratis bussen afschuiven op De Lijn is al te gemakkelijk. Het is niet verboden om zelf initiatief te nemen in dossiers. Er kon al geanticipeerd zijn en met De Lijn gezocht zijn naar alternatieve samenwerkingen. Bepaalde doelgroepen kunnen dan gratis of aan een verminderd tarief de bus blijven nemen. Dergelijke regelingen zijn in andere steden ook al van toepassing. Dat je als stadsbestuur daar niet aan werkt, getuigt van een gebrek aan visie.’
Zwakke weggebruikers
Want de gratis bussen hebben hun doel gemist volgens N-VA Hasselt: ‘Uiteraard zitten er dankzij het gratis verhaal meer reizigers op de bus. Maar de beoogde modal shift, de verschuiving van de wagen naar de bus, is niet bereikt. Het zijn immers vooral voetgangers en fietsers die nu, gemakkelijkheidshalve, de bus nemen. Soms zelfs maar voor enkele honderden meters. Dat krikt de reizigersaantallen natuurlijk mooi op.’
‘Mobiliteit is echter meer dan enkel openbaar vervoer. Zeker in Hasselt moet er optimaal worden ingezet op de fiets en de veiligheid van de zwakke weggebruiker. Er wordt door het stadsbestuur wel gezegd dat ze dit doen maar de resultaten zijn er niet. Je moet ’s morgens en na school maar eens door Kuringen centrum proberen te fietsen. De 2 miljoen euro die jaarlijks naar de ‘gratis’ bussen gaan, kunnen daar ingezet worden voor een duurzame oplossing,’ besluit Lies Jans.