Hasselt Zorgstad zet in op valpreventie

Op 27 april 2021, over deze onderwerpen: Algemeen beieid

HASSELT – Met het OTAGO-project start Hasselt Zorgstad een beweegprogramma om valincidenten bij ouderen te voorkomen. Op termijn willen de stad Hasselt, het Jessa Ziekenhuis en Hogeschool PXL, dat iedere Hasseltse senior dit programma in de nabijheid van de woning kan doorlopen. Vanaf september loopt er een testfase in het lokaal dienstencentrum Banneux en Stadspark.

Het programma wordt opgestart onder de vlag van Hasselt Zorgstad, het samenwerkingsverband tussen de stad Hasselt, het Jessa Ziekenhuis en Hogeschool PXL en zal lopen van 13 september 2021 tot 31 januari 2022.

“We willen allemaal zo lang mogelijk actief en zelfstandig leven. Maar met het ouder worden, steken er kleine en grotere kwaaltjes op zoals moeilijk opstaan uit een stoel of evenwichtsstoornissen. Met dit beweegprogramma leren we onze senioren steviger op de benen staan. Zo wordt de kans op valpartijen heel wat kleiner. Wat dan weer het aantal breuken en hospitalisaties vermindert,” aldus dokter Yves Breysem, directeur van het Jessa Ziekenhuis.

“Tijdens het programma worden er verschillende oefeningen gedaan om de beenspieren te versterken en het evenwicht te verbeteren. De oefeningen worden alsmaar uitdagender. Het is de bedoeling dat de senioren éénmaal per week in groep oefenen. Dat doen ze in het lokaal dienstencentrum Banneux en Stadspark. Er worden ook individueel enkele oefeningen voor thuis meegegeven. Daar kan dan het programma worden verdergezet,” zegt Ben Lambrechts, algemeen directeur van Hogeschool PXL.

“Het feit dat er ook in thuisverband oefeningen worden gedaan, bevordert zowel het fysiek als het mentaal welzijn van onze Hasseltse senioren. Dit project past perfect binnen de doelstellingen van Hasselt Zorgstad waarbij we de aanwezige expertise en projecten aan mekaar koppelen,” besluit schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.

Geïnteresseerden kunnen zich vanaf nu inschrijven via het lokaal dienstencentrum van Banneux (011/88 83 83) of Stadspark (011/30 78 75). Het beweegprogramma is gratis.