Hasselt zet ‘Belgezellig’ in tegen eenzaamheid

Op 30 maart 2020, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

“Na twee weken verstrengde maatregelen zal de eenzaamheid bij een deel van de senioren en zorgbehoevenden ongetwijfeld toenemen. Daar gaan we als stadsbestuur op focussen met het initiatief ‘Belgezellig’. Vrijwilligers bellen de doelgroep op voor een gezellig praatje en polsen zo ineens ook even naar de persoonlijke situatie”, aldus schepen van de Hasselaar Lies Jans (N-VA)

 

Sinds de verstrengde maatregelen die de hogere overheden twee weken geleden afkondigden, worden kwetsbare doelgroepen zoals senioren en zorgbehoevenden meer geïsoleerd van de buitenwereld. “Fysiek contact is zo goed als onmogelijk geworden en daardoor is er een verhoogd risico op vereenzaming onder senioren en zorgbehoevenden. Dat willen we zo veel mogelijk vermijden en daarom hebben we het bestaande initiatief ‘Belgezel’ uitgebreid tot ‘Belgezellig’”, vertelt schepen Jans.

“Gelukkig zien we tegelijkertijd ook een golf van solidariteit bij de Hasselaar ontstaan. Wij tonen ons in deze moeilijke tijden van onze schoonste kant. Via ons online vrijwilligersplatform Hasselt Helpt boden zich op 10 dagen tijd al 1383 vrijwilligers aan. Een deel daarvan gaan we nu ook inzetten voor ons initiatief ‘Belgezellig’. Dat is een beldienst waarbij de vrijwilligers pro-actief senioren en zorgbehoevenden gaan opbellen voor een gezellig praatje. Dat zijn zowel mensen die in een woonzorgcentrum of assistentiewoning verblijven als senioren die nog thuis wonen of van ons aanbod in het lokaal dienstencentrum genieten. De vrijwilligers zullen het in hun telefoongesprekjes niet alleen over koetjes en kalfjes hebben. Tegelijkertijd polsen ze immers naar de emotionele toestand van de betrokkenen en achterhalen of er zich een probleem stelt. Zo kunnen we ingrijpen indien daar nood aan is”, aldus nog Jans.

“De vrijwilligers zullen op voorhand de nodige tips en tricks meekrijgen om het gesprek vlot en gezellig te houden. Verder zullen ze ook een korte terugkoppeling doen zodat we desgevallend de gepaste hulp kunnen bieden. De telefoongesprekken blijven vertrouwelijk en we houden ons uiteraard aan alle privacyregels. Dit is in ieder geval een prima voorbeeld van hoe ons online vrijwilligersplatform Hasselt Helpt optimaal kan worden ingezet voor een specifiek project”, besluit Jans.

Momenteel zijn er 1383 vrijwilligers aangemeld bij Hasselt Helpt, een aantal dat dagelijks stijgt. Er kwamen 103 hulpvragen binnen waarvan er al 101 zijn afgehandeld. “De hulpvragen stagneert momenteel. Daarom gaan we hier nog extra aandacht aan besteden. We hebben via mail ook ons hulpaanbod kenbaar gemaakt bij de zorg- en hulpverleners in de eerstelijnszorg en aan de huisartsenwachtpost. Onze vrijwilligers zouden bijvoorbeeld telefonisch aan gezondheidsopvolging kunnen doen van patiënten die thuis verblijven, veelal in quarantaine.  Maar iedereen mag dus gerust hulp vragen, daarvoor moeten ze zich niet schamen. Er staan in ieder geval genoeg vrijwilligers klaar om die hulp te bieden”, doet Jans nog een oproep om op het geldende aanbod in te gaan.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is