U bent hier
Hasselt trotse gaststad van Week van de Belgische mode 2024
Van 14 tot 19 oktober vindt de zesde editie van de Week van de Belgische mode plaats en dat vieren we uitgebreid in modestad Hasselt! Tijdens deze week zetten Belgische modemerken en multimerkenboetieks hun troeven in de kijker en verwennen ze de klant met leuke acties en heel wat beleving.
De Week van de Belgische mode, georganiseerd door sectorfederaties Mode Unie en Creamoda, heeft als doel Belgische mode en haar modemerken in de kijker te zetten en breder bekend te maken. Het is belangrijk om bewustzijn te creëren over de voordelen van het kopen van Belgische, kwalitatieve mode en over de troeven van het shoppen in een lokale modewinkel.
Isolde Delanghe van Mode Unie legt uit: “Belgische mode heeft in alle prijssegmenten en voor alle types van consumenten ongelofelijk veel te bieden en daar mogen we als Belg absoluut trots op zijn! We zien dat de consument steeds meer afstapt van het kopen van fast fashion en dat ze het budget dat ze aan kleding besteden liever kwalitatief besteden. Belgische merken bij een lokale winkelier hebben hier duidelijk een streep voor.”
Hasselt, die trotse gaststad is gedurende de hele week, zette zich de voorbije jaren stevig op de kaart als modestad met bijzonder veel leuke en innovatieve mode hotspots. Met verschillende initiatieven zet Hasselt de mooiste plekjes van de stad in de kijker. De talrijke acties bij de retailers maken de consument warm voor de Belgische mode’’ aldus Rik Dehollogne, schepen van economie en toerisme.
Burgemeester Steven Vandeput verwelkomt de WVDBM met open armen: “Naast de acties tijdens de Week van de Belgische mode zet Hasselt, als stad van de smaak, het hele jaar door ook sterk in op haar imago als modestad. Met Modemuseum Hasselt, bekende mode ontwerpers en modemakers in de stad én met heel wat sterke moderetailers, slagen we er in om bezoekers te blijven verrassen en naar onze stad te trekken.
De deelnemende winkels in Hasselt kan je herkennen aan de WVDBM raamstickers op de winkeletalages. De Limburgse Zes, bestaande uit Sander Bos, Tessa Borrenberghs, Matteo La Rosa, Jordy Arthur, Marie Van Puyenbroeck en Marylène Madou, zijn dit jaar de ambassadeurs van de actieweek. Dit Limburgs collectief zal enthousiast hun schouders zetten om de WVDBM zo breed mogelijk te promoten.
De Limburgse Zes vormen een nieuwe generatie van mode ondernemers die de veelbelovende toekomst van de Belgische mode markeren en de drijvende kracht zijn achter de zesde campagne van de Week van de Belgische mode. Deze spraakmakers drukken één voor één hun unieke stempel op het Belgische modelandschap. Hun innovatieve aanpak en grote online aanwezigheid bieden dan ook een platform om de creativiteit en vakmanschap van eigen bodem maximaal in de kijker te zetten.
Hasselt trapt de Week van de Belgische mode feestelijk af met een feest voor de deelnemende ondernemers op vrijdagavond 11 oktober. Op zaterdag 12 oktober bezoeken schepen Dehollogne en burgemeester Steven Vandeput samen met de Limburgse zes een selectie van deelnemende handelszaken.