Hasselt stapt in Euregio-project met grootschalige campagne rond gezondere levensstijl

Op 20 december 2021, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Lokaal sociaal beleid - OCMW

De stad Hasselt zal samen met tien partners uit de Euregio Maas-Rijn (EMR) en de West-Eiffel uitpakken met een nieuwe campagne voor een gezondere levensstijl. “We focussen daarbij zowel op jongeren als senioren,” aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.

In onze grensregio werd al in 2018 gestart met een grensoverschrijdend project, euPrevent Social Norms Approach, kortweg SNA. Dat project heeft zijn deugdelijkheid al bewezen bij diverse gezondheidsproblemen en doelgroepen.

“Mensen zijn sociale wezens. We kijken naar wat anderen doen, om voor onszelf te bepalen wat ‘normaal’ is. Maar het beeld dat we van de leefstijl van anderen hebben klopt vaak niet. Voorlichting over het werkelijke gedrag van mensen in onze omgeving kan zorgen dat we ons eigen gedrag veranderen. Nu ligt de focus in de campagne voor jongeren op het gebruik van alcohol, cannabis en gamen,” licht schepen Meynen, ook bevoegd voor preventie, het uitgangspunt toe.

“Bij de senioren gaat het dan weer over verantwoord gebruik van alcohol en medicijnen. We pakken dit aan via een positieve preventiecampagne. Hiermee willen we mensen voorzien van de juiste inzichten op het gebied van alcohol- en medicijngebruik. Om hen te inspireren én te motiveren gezondere keuzes te maken.”

Op basis hiervan werd onder meer een online campagne uitgewerkt. Daarnaast zullen sleutelfiguren uit beide doelgroepen (professionals en vrijwilligers) een online-training krijgen om inzicht te krijgen in de Socials Norms Approach (SNA) als kwaliteitsvolle preventiemethodiek en kennis maken met het aanbod.

“Specifiek voor Hasselt zal de SNA ingepast worden binnen het bestaande plan rond verslavingsproblematieken. Dit plan bevat preventieve acties die focussen op gokken, gamen, alcohol en drugs (inclusief lachgas en medicatie) en focussen zowel op jongeren als op ouderen. In samenwerking met onder andere Zorggroep Zin – ook partner van Interreg Euregio Maas-Rijn - de Hasseltse scholen, de Lokale Dienstencentra, Hogevijf en de dienst Wijkopbouw zullen de materialen verspreid worden en de doelgroepen bereikt worden,” aldus nog Meynen.