Hasselt staat ook dit jaar stil bij overleden kinderen

Op 10 december 2021, over deze onderwerpen: Algemeen beieid

HASSELT – Op zondag 12 december is het Wereldlichtjesdag. Dan steken mensen over heel de wereld om 19u kaarsjes aan ter nagedachtenis van overleden kinderen. Ook de stad Hasselt doet weer mee. “We houden een serene plechtigheid in de Japanse Tuin. Hiermee hopen we voor een lichtpuntje te zorgen in deze donkere dagen”, aldus schepen van Burgerzaken Joske Dexters (N-VA) en schepen van Gezinsondersteuning Habib El Ouakili. In het Huis van het Kind konden ouders en kinderen die geconfronteerd werden met dit zware verlies afgelopen week terecht voor lezingen, praatgroepen en infomomenten.

Zondag 12 december zal er een moment zijn met muziek, poëzie en stilte gevolgd door het voorlezen van de namen van de kinderen en het aansteken van kaarsjes. “Onze Japanse Tuin zal het prachtige decor vormen voor deze plechtigheid. Het gaat wel door in open lucht, dus de bezoekers passen best hun kleding aan,” vertelt schepen Dexters.

“Iedereen die ooit een kindje verloor, krijgt door dit herdenkingsmoment steun. Het is duidelijk dat dit initiatief geapprecieerd wordt door de Hasselaar. Het maakt niet uit hoe oud het kind was of hoe lang het geleden is. Je kind blijft immers je kind, voor altijd in je hart en gedachten. Iedereen die zich verbonden voelt, is welkom, los van overtuiging of religie. Vorig jaar organiseerden wij een heel succesvolle digitale versie. Ook tijdens de plechtigheid van twee jaar geleden, voelde je al de warmte die de bezoekers uitstraalden. Dat betekent dat er nood is aan dergelijke momenten. We kregen telkens heel wat positieve commentaren. Daarom wilden we dit opnieuw oppikken”, zegt Dexters.

Naast het herdenkingsmoment organiseert ‘Huis van het Kind’ sinds enkele jaren extra activiteiten in het kader van Wereldlichtjesdag. “We willen samen met onze partners dit moeilijke thema bespreekbaar maken bij zowel ouders als kinderen. Zo organiseerden we lezingen over hoe omgaan met verdriet of werd een praatgroep gecreëerd voor kinderen die hun broertje of zusje verloren. De allerkleinsten bereiken we met mooie knutselpakketten”, aldus bevoegd schepen Habib El Ouakili. “Het samenbrengen van deze mensen kan enorm deugd doen, ze ontmoeten lotgenoten en ze zien dat ze er niet alleen voor staan. Aan de warme en ontroerende reacties merken we ook hoe waardevol deze initiatieven zijn.” Ouders en kinderen die geconfronteerd worden met rouw en verlies kunnen het hele jaar terecht in ‘Huis van het kind’. Meer info op https://www.hasselt.be/huisvanhetkind

Gezien de huidige corona-omstandigheden zal de fysieke plechtigheid in de Japanse Tuin , waarvoor een Covid Safe Ticket nodig is, ook via livestream te volgen zijn. Dit om de mensen die er niet kunnen bijzijn ook de mogelijkheid te geven aan te sluiten. Meer info: https://www.hasselt.be/nl/wereldlichtjesdag