Hasselt opent troostplekken aan woonzorgcentra HOGEVIJF

Aan de woonzorgcentra HOGEVIJF Campus Banneux en Stadspark vinden de Hasselaren vanaf nu een troostplek. “Heel wat mensen hebben in deze moeilijke tijden iemand dierbaar verloren zonder daar op een gepaste manier afscheid van te kunnen nemen. Hen willen we een plekje geven om even stil te staan bij dat verlies”, aldus schepen van de Hasselaar Lies Jans (N-VA).

“De coronacrisis omvat drie grote componenten. Uiteraard is er in eerste instantie het gezondheidsaspect. Daarnaast heb je de economische gevolgen. Maar een derde – erg belangrijk – onderdeel is het mentale welzijn. Ook daar zetten we als stad erg op in”, opent schepen Lies Jans.

“Deze troostplekken moet je in dat opzicht zien. Mensen moeten in bizarre omstandigheden afscheid nemen van hun meest dierbaren. Ze kunnen daarna niet, zoals meestal in normale tijden, terugvallen op een breed sociaal vangnet. Zo blijven ze alleen achter met hun verdriet. Dat willen we opvangen met deze troostplekken”, aldus Lies Jans.

De stad zet ook in op de  begeleiding voor familie, kennissen en personeel van de overledenen. “Via IDEWE staan we ons personeel bij. Je moet de impact op hen ook niet onderschatten. Als zij nood hebben aan een gesprek kunnen ze steeds bij IDEWE terecht. Voor de familieleden is er rouwbegeleiding voorzien via de PXL Hogeschool.”

Toegankelijk

De troostplekken die vandaag worden geopend zijn voortdurend bereikbaar. “Iedereen is vrij om op elk moment even tot rust te komen op onze troostplekken. Aan het WZC Banneux bevindt deze zich aan de ingang, bij WZC Stadspark is het ook erg gemakkelijk toegankelijk. Iedereen die troost zoekt is welkom. Bovendien zullen we geregeld herdenkingsmomenten voor bewoners houden op beide campussen”, besluit Jans.