U bent hier
Hasselt opent eerste Digipunten
![](https://hasselt.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/styles/style_news_detail/public/generated/images/news-picture/digipunt-site.jpeg?itok=f1PFk7-X×tamp=1679565645)
HASSELT – Vanaf 17 april breidt de stad Hasselt haar aanbod aan digitale hulpverlening stelselmatig uit. Dat moet uiteindelijk leiden tot negen Digipunten verspreid over de hele stad. “We richten ons daarbij ook tot Hasselaren die al vertrouwd zijn met smartphones en computers. Door de digitaliseringslawine die momenteel over ons heen raast, zit immers een steeds grotere groep met vragen. Voor hen staan we klaar,” aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen en schepen van Digitalisering Frank Dewael.
Een recent onderzoek van Imec toonde nog aan dat de digitale ontwikkelingen voor een steeds grotere groep té snel gaan. “Het zijn heus niet meer alleen de digibeten die met vragen zitten. Ook mensen die dagdagelijks met smartphone en PC bezig zijn, komen steeds meer voor uitdagingen te staan. Hoe herken je een phishingmail? Hoe installeer ik een draadloze printer? Is mijn bankapp wel veilig? Hoe werkt Itsme? Wat is fake news? Daarom trekken we ons aanbod open. Niet alleen in aantal - we gaan op termijn van één naar negen Digipunten - maar dus ook naar de doelgroep toe,” vertellen schepenen Meynen en Dewael.
Met subsidies van de Vlaamse Overheid en de medewerking van acht partners wordt het huidige project rond digitale dienstverlening fors uitgebreid. Schepen Meynen: “Momenteel bieden we digitale hulp aan in stadhuis ’t Scheep. Die locatie blijft bestaan. Maar we trekken ook naar de deelgemeenten. In eerste instantie openen we in het Wijkpunt in Kuringen en in De Brug (Katarinawijk) een Digipunt. Ons bestaand Digipunt in ’t Scheep wordt uitgebreid: daar kunnen vanaf 17 april ook PC’s worden geleend. Later volgen nog onze Lokale Dienstencentra Stadspark en Banneux, ontmoetingscentrum Steborg in Stevoort, Domo Runkst, Seniorenloket Kermt en de Student Hotspot in de Kempische Wijk. Bedoeling is dat we hierdoor zo laagdrempelig mogelijk onze digitale hulp bij zoveel mogelijk Hasselaren kunnen krijgen. Als de situatie dat vereist kunnen we zelfs aan huis gaan.”
“Het lijkt contradictorisch maar door de snelle digitale evolutie is de digiliefde bij heel wat mensen bekoeld. Tegelijk zetten we als stad Hasselt vol in op digitalisering. Want er zijn natuurlijk ontelbare voordelen. Dat bewijst het enorme succes van onze Hasselt-app. Dat spanningsveld moeten we wegwerken,” legt Dewael uit.
Het Digiteam dat voor de begeleiding en hulp instaat, bestaat uit studenten en vrijwilligers. “Zij ondersteunen de mensen die met vragen zitten maar laten hen ook kennismaken met ons breder aanbod zoals onze uitleendienst, opleidingen, begeleiding voor toegankelijk internet, … Het is belangrijk dat we daarbij openstaan voor iedereen,” besluit Meynen.