Hasselt ontving een record van meer dan één miljoen bezoekers tijdens eindejaarsperiode

HASSELT – Tussen 10 december en 8 januari kreeg het Hasseltse stadscentrum liefst 1,1 miljoen bezoekers over de vloer. “Een resultaat van de continue inspanningen die we leveren om volk aan te trekken. Zowel door grote evenementen naar Hasselt te halen als door via kleinere initiatieven de winkelervaring te optimaliseren,” vertellen burgemeester Steven Vandeput en schepen van Lokale Economie Rik Dehollogne.

De eindejaarsperiode was een absolute voltreffer voor de Hasseltse horeca en handel. Met meer dan 1 miljoen unieke bezoekers die in het Hasseltse kernwinkelgebied passeerden, zijn burgemeester Vandeput en bevoegd schepen Dehollogne uiterst tevreden.

Investeringen

“Onze inspanningen werpen hun vruchten af. We hebben stevig geïnvesteerd in de omgeving. Zo heeft onze binnenstad een ware metamorfose ondergaan. De Grote Markt is prachtig vernieuwd, de aanpalende winkelstraten zijn helemaal gerenoveerd. Er zijn gezellige doorsteekjes gecreëerd die verschillende stadsdelen met mekaar verbinden. Hierdoor hebben we onze binnenstad herschapen in een aangename omgeving waar het plezant is om te zijn. We maakten Hasselt klaar voor de toekomst. Maar daar bleef het niet bij. Door bovendien grote evenementen naar onze stad te halen, zetten we Hasselt op de kaart én in de kijker. De Warmste Week was daar het meest opvallende voorbeeld van. Alle troeven om een grote stroom mensen te ontvangen, zijn hier ook aanwezig. Onze stad is daar klaar voor. Zo gebruikten we onze expertise van grote evenementen uit het verleden. Dat werkt. Tijdens ‘De Warmste Week’ waren er – ondanks de doemberichten – geen noemenswaardige mobiliteitsproblemen. Het is nu ook duidelijk dat de pendelparking aan de Trixxo Arena efficiënt is. We creëerden daar 1500 extra parkeerplaatsen op een boogscheut van het centrum. Hierdoor moesten de bezoekers niet zoeken naar een plekje voor hun wagen. Dat zorgt ervoor dat onze bezoekers een positief gevoel overhouden aan Hasselt én ook terugkeren. Dat is natuurlijk belangrijk. Hierdoor zetten we Hasselt nog meer op de kaart als shopping- en belevingstad,” aldus een fiere burgemeester.

Randanimatie

Ook de schepen van Lokale Economie en Toerisme, Rik Dehollogne, kijkt met gepaste trots naar de cijfers. “Die goede resultaten komen uiteraard niet uit de lucht gevallen. Daar zit een hele strategie achter. We zorgden voor heel wat beleving en extra activiteiten zodat de shoppers op elke hoek van de straat verrast werden. Die extra winkelbeleving is een bijzondere troef. Bovendien zien we duidelijk dat er meer interactie is tussen de bezoekers van Winterland en de binnenstad. Een element waar we hard op hebben ingezet. We wilden van Winterland en de binnenstad communicerende vaten maken. Dat is gelukt,” vertelt Dehollogne.

Topdag

De absolute topdagen waren de aanloop naar de Kerstvakantie met op 21, 22 en 23 december dagelijks meer dan 50.000 bezoekers. De drukste dag was woensdag 21 december met meer dan 60.000 bezoekers in de binnenstad. “Dat zijn dus unieke bezoekers. Mensen die minder dan een half uur in de binnenstad verblijven en residentiële bewoners worden daar niet eens bijgerekend. Ongeveer 67% waren niet-structurele dagbezoekers. Dat zijn dus bezoekers die vanuit heel het land of het buitenland een dagje naar Hasselt afzakten. Van alle bezoekers kwam 83% uit een Belgische gemeente, 3% uit het buitenland – met Nederland als absolute koploper – en ook de Hasselaren van buiten het stadscentrum vonden vlot hun weg naar de shoppinggelegenheden in het centrum. Met deze cijfers in de hand gaan we verder werken om Hasselt nog meer op de kaart te zetten,” besluit Dehollogne.

Deze cijfers bewijzen het succesvolle toeristische jaar in Hasselt. Alle extra informatie hierover vind je in het jaarverslag: https://www.youtube.com/watch?v=YjsCp0NaR5A