Hasselt ontvangt internationale studenten

Op 27 september 2019, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek, Toerisme & evenementen

Het aantal internationale studenten aan de Universiteit Hasselt en de Hogeschool PXL neemt jaar na jaar toe. Dit schooljaar starten er bijna 2000 buitenlandse studenten bij de Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg (AUHL). En de inschrijvingen zijn nog niet afgelopen. De stad Hasselt zorgde alvast voor een gepast ontvangst.

Vorig academiejaar studeerden 32.499 buitenlandse studenten aan een hogeschool of universiteit in Vlaanderen. In het academiejaar 2008-2009 waren dat er nog maar 13.963. Ook aan de Universiteit Hasselt en Hogeschool PXL neemt het aantal internationale studenten toe. UHasselt verwelkomt meer dan 135 nationaliteiten onder haar studenten en personeelsleden. Het afgelopen academiejaar studeerden er 911 internationale studenten af, dit is goed voor 15 procent van alle studenten aan UHasselt. Hogeschool PXL telt dit academiejaar 643 studenten met een buitenlandse nationaliteit. In totaal gaat het om 57 nationaliteiten. Daarnaast verwelkomt de hogeschool dit jaar een 100-tal uitwisselingsstudenten uit 20 landen.

Hasselt is dus steeds meer een echte studentenstad. Met niet alleen Limburgse en Vlaamse jongeren maar ook een groeiende groep internationale studenten.

Schepen van Toerisme Rik Dehollogne (N-VA): “We waren meteen enthousiast toen de AUHL de vraag stelde of we hun internationale studenten officieel wilden verwelkomen in onze mooie stad. Deze internationale studenten zijn namelijk de perfecte ambassadeurs. Zij nodigen vrienden en familie uit gedurende de tijd dat ze hier zijn of komen later terug om nog eens de nostalgie van hun studententijd op te snuiven. Het is dan ook een mooie opportuniteit om de internationale studenten aan het begin van het academiejaar de stad en al haar troeven te laten leren kennen.”

“Internationale studenten verrijken onze studentenstad. En ook voor het hoger onderwijs is het positief om zo’n een grote groep van verschillende nationaliteiten aan te trekken. We zijn dan wel een kleinere studentenstad, maar het betekent dat Hasselt zeker heel wat te bieden heeft, zowel wat betreft het goede onderwijs als een belevingsvolle studentenstad,” vult schepen van Onderwijs en Jeugd Habib El Ouakili (sp.a) aan.

De studenten werden officieel ontvangen in de raadzaal van het Oud Stadhuis. Daar waren zo’n 75 internationale studenten uit ruim 40 landen aanwezig. Naast schepenen Rik Dehollogne en Habib El Ouakili waren ook Willy Claes, voorzitter AUHL, Prof. dr. Luc De Schepper, rector UHasselt, en algemeen directeur Hogeschool PXL, Ben Lambrechts, aanwezig.

Na de groepsfoto kregen de studenten nog een rondleiding in het centrum van Hasselt om te eindigen in The Irish Pub voor een drink met karaoke.

FOTO ©Kobe Vanderzande