Hasselt lanceert campagne #BeRealFriends voor veilig uitgangsleven

HASSELT – Bij de start van het academiejaar lanceert de stad Hasselt een campagne voor een veilig uitgangsleven. “Met de slogan #BeRealFriends willen we jongeren aanmoedigen om de goede vriendschappen die ze online allemaal hebben ook in de realiteit kracht bij te zetten,” zeggen burgemeester Steven Vandeput en schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.

“Jongeren spenderen tegenwoordig bijna evenveel tijd met mekaar in de virtuele wereld dan in het echte leven. Online hebben ze dan ook veel goed vrienden. Onder mekaar delen ze heel wat willekeurige foto’s waarin ze hun leefwereld ongefilterd en authentiek aan elkaar doorgeven. Die visuele taal is tegenwoordig heel krachtig. Daar willen we nu gebruik van maken in onze campagne,” aldus schepen Meynen.

Die nieuwste campagne loopt volgens het principe van BeReal. Daarbij posten jongeren twee foto’s van de situatie waarin ze op dat moment verkeren. Die ongefilterde momentopname posten ze dan vanuit hun standpunt en dat van de omgeving. “Via deze nieuwe campagne willen we die ongefilterde werkelijkheid vastleggen in het format van BeReal foto's. In de voorgrondfoto zie je vrienden in verschillende uitgaanssettings zoals kotfeestjes, festivals, clubs en fuiven. Maar de echte emotie en betekenis wordt onthuld in de foto ernaast, waar vrienden elkaar ondersteunen en van het moment genieten,” legt burgemeester Vandeput, ook bevoegd voor communicatie en veiligheid, uit.

“Het doel is om de jeugd aan te sporen mekaar ook in het echte leven te ondersteunen, figuurlijk maar soms ook letterlijk. Specifiek in het uitgangsleven hebben jongeren een belangrijke rol om elkaar te helpen. Want echte vrienden staan altijd voor elkaar klaar, vooral wanneer het feest is. #BeRealFriends is een oproep aan jongeren om echte vriendschap te omarmen en elkaar te helpen, te beschermen en samen plezier te maken,” aldus nog schepen Meynen.

De campagne, waaraan Hasseltse jongeren deelnamen en waarvan de beelden in Hasselt genomen werden, wordt gelanceerd op de Student Take Off van woensdag 4 oktober. Daar wordt gefocust op de combinatie van alcoholgebruik en fietsen. Ook tijdens de jeneverfeesten en andere evenementen zal de campagne duidelijk aanwezig zijn.