Hasselt krijgt 1,2 miljoen Europese subsidies om kwetsbare jongeren naar arbeidsmarkt te leiden

HASSELT – Met het nieuwe samenwerkingsverband BLEND wil de stad Hasselt maatschappelijk kwetsbare jongeren optimaal begeleiden naar de arbeidsmarkt. Daarvoor heeft Europa 1.226.128,62 euro veil.  “We bundelen de krachten met een reeks organisaties om zo voor elke jongere de meest geschikte hulp aan te bieden. Dat moet leiden tot maximale participatie in onze samenleving en arbeidsmarkt,” aldus schepen van Tewerkstelling en Arbeidsmarkt Rik Dehollogne.

Het samenwerkingsverband BLEND is een netwerkorganisatie onder leiding van Rika Govaerts van BLM vzw en bestaat uit de stad Hasselt, BLM vzw, GroepINTRO, Genisis vzw, CAW/JAC, zorGGroep Zin en Alternatief vzw. “BLEND staat voor mix. Er is immers geen allesomvattende oplossing voor deze kwetsbare groep. Afhankelijk van de noden van de jongeren zoeken we naar de ideale mix van oplossingen. Door deze bundeling van expertise kunnen we elke kwetsbare jongere doelgericht helpen. Naargelang de vraag of behoefte van de jongeren kunnen we het netwerk zelfs nog uitbreiden,” legt bevoegd schepen Dehollogne uit.

Europees geld

Het Europees Sociaal Fonds (ESF) zag alvast heil in dit project en keurde de subsidieaanvraag goed. Daaraan is een som verbonden van 1.226.128,62 euro. “Daarmee willen we jongeren die zonder begeleiding hun weg niet vinden op de arbeidsmarkt specifiek naar een job leiden. Want wat voor een groot deel van onze jongeren vanzelfsprekend is, is dat voor anderen dan weer helemaal niet. Digitalisering, mobiliteit, armoede, onzekerheden, moeilijke studiekeuze: er liggen genoeg obstakels op weg naar de arbeidsmarkt. Die willen we met de professionele begeleiding die we aanbieden, wegwerken. Zo creëren we kansen voor jongeren die anders uit de boot zouden vallen,” aldus nog Dehollogne.

Het project richt zich op jongeren tussen 18 en 30 jaar. In die leeftijdscategorie zijn er in totaal 778 niet-werkende werkzoekenden. Dat is 28,56% van alle niet-werkende werkzoekenden in Hasselt.