Hasselt Kermis opgedeeld in vijf coronaveilige compartimenten

HASSELT – Volgens de federale regelgeving mogen er maar 400 mensen aanwezig zijn op een kermis. Daarom zal de stad Hasselt de traditionele septemberkermis opdelen in vijf compartimenten. “We willen aantonen dat het ondanks de vele coronabeperkingen, het toch mogelijk is om een kermisbeleving te creëren voor meer dan 400 mensen“, aldus burgemeester Steven Vandeput (N-VA).

Na heel wat voorbereidingen en besprekingen, zette minister van binnenlandse zaken Pieter Decrem het licht op groen voor Hasselt Kermis. Ook de foorkramers zijn blij met dit nieuws. Voor het eerst sinds lang is er weer perspectief op een kermisbeleving die al een lange tijd gebukt gaat onder heel wat coronamaatregelen.

“We nemen misschien meer maatregelen dan nodig maar door de kermis op te delen in vijf verschillende compartimenten en per compartiment te werken met tijdssloten, kunnen we per dag 6000 tot 8000 mensen op onze kermis ontvangen en dit volledig coronaveilig”, verduidelijkt burgemeester Steven Vandeput.

Compartimenten

Met meer dan 1800 lopende meter kermiskramen is Hasselt Kermis de grootste kermis van Vlaanderen. “Het spreekt voor zich dat het onzinnig is om op zo’n grote kermis maar 400 mensen toe te laten”, zegt burgemeester Steven Vandeput. “Daarom hebben we besloten om de kermis onder te verdelen in vijf compartimenten telkens met 35 kermiskramen.”

De vijf compartimenten zijn zo opgedeeld dat in elk compartiment voor iedereen iets te beleven is. “We zorgen voor een leuke mix in elke zone, alle leeftijden zullen hun gading kunnen vinden en ook de liefhebbers van een kermisfriet of smoutebol worden in de watten gelegd. Zo zal er een ‘Friet – en smoutebollenstrook’ voorzien worden waar de liefhebbers van kermisfrieten hun bestelling kunnen afhalen”, aldus burgemeester Steven Vandeput.

Reservering

Om zoveel mogelijk mensen toegang te geven tot de compartimenten werkt de stad Hasselt met een online reserveringssysteem. Bezoekers moeten zich op voorhand inschrijven voor een bepaald compartiment en mogen vervolgens twee uur in zo’n compartiment vertoeven. Per compartiment wordt duidelijk aangegeven welke attracties er te vinden zijn. “Het is belangrijk dat mensen die reserveren, ook effectief komen opdagen. Wie niet komt opdagen, verliest zijn reservering. Op die manier proberen we zoveel mogelijk mensen de kans te geven aanwezig te zijn. Het is ook mogelijk om, als er nog ruimte is in een compartiment, ter plaatse te reserveren en binnen te gaan. Een spontaan bezoek aan de kermis blijft dus mogelijk. Meerdere bezoekjes per week ook” verduidelijkt burgemeester Steven Vandeput.

Coronaveilig

Op de kermis is een mondmasker verplicht en wordt er voldoende ontsmettingsgel voorzien. Ook de foorkramers nemen de nodige maatregelen waardoor een bezoek aan de kermis veilig kan verlopen. Op de webstek van de stad Hasselt zal aangegeven worden hoeveel mensen er op de kermis zijn. Een bezoek aan de kermis kan je dus beter op voorhand goed plannen.

“De medewerkers van de stad hebben tijdens de voorbereiding bijkomende hulp gekregen van de organisatoren van Pukkelpop. Op die manier hebben we een veilige kermis op de wereld gezet waar ondanks corona de kermisbeleving centraal staat. We hebben hard gewerkt en we hopen dat de Hasselaren, de Limburgers en de Vlamingen dit werk appreciëren en van Hasselt Kermis een groot succes maken”, besluit burgemeester Steven Vandeput.

Hasselt Kermis staat op Kolonel Dusartplein en de Boudewijnlaan vanaf 19 september tot en met 27 september. Voor meer informatie en reserveringen kan je vanaf eind deze week terecht op www.hasselt.be/kermis. Omwille van veiligheidsreden slaat het Kermisvuurwerk op zaterdag een jaartje over.