Hasselt herdenkt ‘vergeten oorlog’ in Korea

HASSELT – Op woensdag 13 oktober, exact 70 jaar na het einde van de slag om Haktang-Ni, vindt er een herdenking van de Koreaanse Oorlog plaats op de begraafplaats Kruisveld in Runkst. Daar liggen drie Hasseltse gesneuvelden van wat de ‘vergeten oorlog’ wordt genoemd.

De Koreaanse Oorlog wordt ook wel eens de ‘Vergeten Oorlog’ genoemd. Daar wil het War Hertitage Institute wat aan doen. Naar aanleiding van de 70ste verjaardag van de belangrijke slag om Haktang-Ni organiseren ze over heel het land herdenkingsplechtigheden. “Ook in onze stad liggen er op de begraafplaats Kruisveld nog drie gesneuvelden van de Koreaanse Oorlog. Die herdenken we woensdag vanaf 9u45 met een plechtig moment. Dit stadsbestuur hecht immers veel belang aan de waarde van historische gebeurtenissen. We namen dit ook letterlijk op in ons bestuursakkoord met het actiepunt ‘We geven extra aandacht aan evenementen die een historische gebeurtenis herdenken.’ Deze herdenking past daar perfect in,” aldus burgemeester Steven Vandeput.

Eervol

Het Belgisch-Luxemburgse Bataljon dat vocht in Korea dwong veel ontzag en respect af bij de geallieerde troepen. Voor dapperheid en voorbeeldig gedrag werd het bataljon beloond met zes eervolle vermeldingen, waaronder één Amerikaanse en één Koreaanse. Deze eervolle vermeldingen werden onder meer verdiend tijdens tijdens de slag in Haktang-Ni, van 9 tot 13 oktober 1951. “Een slag waar één van de Hasseltse gesneuvelden, Christien-Leopold Schouterden, het leven liet. Verder liggen op de Kruisveld begraafplaats ook nog de Hasselaren Albert Claes en Freddy Claesen. Naar deze drie Hasseltse strijders gaat onze bijzondere aandacht. Zij zijn voor Hasselt het symbool van de Koreaanse Oorlog. Dankzij hen zal onze stad een blijvende link hebben met deze oorlog,” besluit Vandeput.