Hasselt Helpt bij voedselbedelingen Sint-Vincentius

Op 26 maart 2020, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

HASSELT – Via Hasselt Helpt zal de stad de verschillende Sint-Vincentiusgroepen bijstaan bij hun maandelijkse voedselbedeling. “De vrijwilligers die normaalgezien instaan voor die bedelingen behoren zelf vaak tot de risicogroep. Wij willen de hulp aan kwetsbaren natuurlijk niet in het gedrang brengen en zetten daarom de vrijwilligers in die zich eerder al aanmeldden op ons online platform”, aldus schepen van de Hasselaar Lies Jans (N-VA)

Sint-Vincentius organiseert in Hasselt op zes locaties minstens maandelijks een voedselbedeling. Daarvoor worden eigen vrijwilligers ingezet. “Een groot deel van die vrijwilligers behoort zelf tot de risicogroep omdat ze voornamelijk uit de leeftijdscategorie 65+ komen. We willen uiteraard niet dat hun gezondheid in gevaar komt. Maar tegelijkertijd is het ook belangrijk dat de voedselbedelingen blijven doorgaan. Deze zijn immers gericht aan de meest kwetsbaren in onze samenleving. Zij hebben die hulp – zeker nu – hard nodig. Daarom werd het online registratieplatform www.hasselt.be/hasselthelpt aangeboord. Daar werden genoeg kandidaten gevonden om de voedselbedeling te continueren. Natuurlijk laten we niemand toe die symptomen van ziekte vertoont”, legt schepen Lies Jans uit.

“Uiteraard staat het de verschillende Sint-Vincentiusgroepen vrij om op ons aanbod in te gaan. Mochten zij dit zelf, op een veilige manier én volgens de nieuwe voorschriften, nog kunnen organiseren dan is dat natuurlijk ook goed. Maar er zijn al enkele groepen die onze hulp hebben gevraagd. Daar gaan we dan graag op in. Vanzelfsprekend worden de nationale richtlijnen rond winkels en magazijnen strikt gevolgd. Handschoenen, papieren handdoeken en desinfecterende gel zijn voldoende aanwezig. Er wordt ook enkel voeding en hygiëne-materialen bedeeld. Huisraad en kledij is niet beschikbaar. De lokale politie zal aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat de regels rond sociale afstand gerespecteerd worden. Voor gezinnen die hebben aangegeven dat ze uitzonderlijk niet ter plaatse geraken, wordt thuislevering georganiseerd.”

Voorlopig worden de vrijwilligers van Hasselt Helpt ingezet voor deze maand. Mocht de nood volgende maand echter nog aanwezig zijn dan kan dit initiatief herhaald worden.