Hasselt breidt toegankelijk fietsroutenetwerk uit

HASSELT – Met de aankoop van een extra rolstoelplateaufiets en twee gloednieuwe toegankelijke fietsroutes blijft Hasselt inzetten op inclusieve fietsbeleving. “De Hasseltse fietsroutes toegankelijk maken voor iedereen. Ook voor mensen die wat minder mobiel zijn. Dat blijft ons doel,” aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.

De fietsroute doorheen Kiewit werd in de zomer van vorig jaar als pilootproject geïnstalleerd. “Dat blijkt een groot succes. Vandaar dat we dit toegankelijk fietsroutenetwerk verder uitrollen naar onder meer Herkenrode en de Mombeekvallei. Voor dit project werkt de stad Hasselt nauw samen met Inter, het Vlaams expertisecentrum toegankelijkheid. Inter screende de toegankelijkheid van twee bestaande fietsroutes. De oorspronkelijke route rond de Mombeekvallei (13,6 km) met als startpunt de parking van Ijzerweg-Oost aan de Luikersteenweg was voldoende toegankelijk. Wel moesten we verschillende paaltjes verplaatsen, verwijderen of beter zichtbaar maken om de toegankelijkheid te verbeteren,” vertelt schepen Meynen die ook bevoegd is voor toegankelijkheid. Voor de route rond Herkenrode (26,3 km) met startpunt op de parking van de Abdijsite moest er iets drastischer worden ingegrepen. “Op advies van Inter werd de route op twee plaatsen aangepast met een alternatieve route, die duidelijk wordt aangeduid met extra bordjes. Ook hier moesten we enkele paaltjes aanpakken. Maar de toegankelijkheid is nu gegarandeerd.”

Toerisme

“De resultaten van de inclusieve route in Kiewit bewijzen dat dit een extra toeristische troef is voor Hasselt. De twee speciaal aangepaste elektrische fietsen zijn een groot succes. Daarom kochten we ook één extra rolstoelplateaufiets aan. Hiervoor is immers de meeste interesse,” aldus schepen van Toerisme Rik Dehollogne. “Bovendien screende Inter ook enkele horecazaken die op de fietsroute gelegen zijn. De toegankelijkheidsinformatie van die zaken werd opgenomen op de speciale fietskaart en op onze website. Bij de route Mombeekvallei zijn Brasserie Sasput en De Kleine Tafel toegankelijk. Rond Herkenrode kan je terecht bij The Square, De Paardenstallen, de Elzartmolen, Rongese en Café Kermeta.”

Financiering

De Vlaamse Overheid voorziet via Vlaams minister van Gelijke Kansen Bart Somers 63.000 euro, de stad Hasselt 45.000 euro. Hiermee wordt de screening door Inter van de drie routes en de horeca betaald en de eventuele aanpassingen aan de fietspaden. De aankoopprijs van de fietsen en de personeelskost nemen dan weer de grootste hap uit dat budget. De huur van de fiets kost 30 euro per dag en wordt georganiseerd via City Rent. “Ook hier legt de stad Hasselt bij. We willen immers dat de huurprijs voor deze ‘speciale’ fietsen hetzelfde is dan die van een gewone elektrische fiets. Zo willen we echt alle drempels weghalen om ook mindermobielen te laten genieten van onze fietsroutes,” besluit burgemeester Steven Vandeput.

Je kan de fietsen reserveren via City-Rent.be. Daarna kan je de fiets gaan afhalen bij hun Biking Fietsshop op de Thonissenlaan 48 of de fiets kan gebracht worden naar het startpunt van je tocht, zoals bv. het startpunt van de fietsroute op domein Herkenrode of een hotel.

Meer info vind je via https://www.hasselt.be/nl/aangepaste-fiets-huren