Hasselt breidt digitale dienstverlening uit: ook geboorte, huwelijk, samenwonen en erkenning van een kind voortaan online aan te geven

Op 6 oktober 2025, over deze onderwerpen: Algemeen beieid

Vanaf vandaag hoeven Hasselaren zich voor een reeks belangrijke administratieve formaliteiten niet langer fysiek naar het stadhuis te verplaatsen. De stad maakt het mogelijk om de aangifte van geboorte, huwelijk, erkenning van een kind en ook de aangifte en de stopzetting van wettelijk samenwonen volledig digitaal te regelen via de Mijnhasselt-app of het digitale loket op de website.

 

“De burger centraal plaatsen betekent dat we hun verwachtingen en noden volgen. Burgers en ondernemers zijn het gewoon om hun bankzaken digitaal te regelen of online te shoppen. Op dezelfde manier willen ze hun persoonlijke dossiers bij de stad beheren, met een eenvoudige klik en in alle veiligheid,” zegt schepen van Burgerzaken Kevin Schouterden. “Daarom maken we in Hasselt werk van een gebruiksvriendelijk digitaal loket dat tijdswinst oplevert voor de burger: digitaal als het makkelijker is, fysiek als het meerwaarde biedt, want elke burger blijft ook nog welkom op het stadhuis"

 

Met deze nieuwe stap in het project Gemeentehuis van de Toekomst speelt Hasselt in op de digitale verwachtingen van haar inwoners. Het systeem is niet alleen veilig en betrouwbaar, maar ook eenvoudig in gebruik. Zo kunnen Hasselaren waar en wanneer ze willen hun dossier indienen, zonder tijdverlies of verplaatsingen.

 

 “Met de uitbreiding van de digitale mogelijkheden wil Hasselt tonen dat de openbare dienstverlening de klok rond bereikbaar kan zijn. Burgers kunnen hun dossier inkijken, formulieren invullen of belangrijke aangiftes doen zonder verplaatsing, zonder tijdverlies en zonder gedoe — dat is de toekomst waar we naartoe werken. Dienstverlening op maat van elke Hasselaar. We brengen onze dienstverlening op zoveel mogelijk manieren dichtbij ons inwoners.” zegt Dymfna Meynen, schepen van Dienstverlening en Digitalisering.

 

De stad blijft daarnaast inzetten op persoonlijk contact wanneer de situatie dat vereist. Hasselaren krijgen zo de vrijheid om zelf te kiezen: een digitaal kanaal als dat eenvoudiger is of een fysieke afspraak wanneer dit een meerwaarde biedt, besluiten schepenen Dymfna Meynen en Kevin Schouterden.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is