Gratis-verhaal van 17 miljoen euro

Op 16 april 2013

‘De sp.a maakte in Hasselt dan toch een einde aan het zogenaamde ‘gratis’ openbaar vervoer. De N-VA zegt al langer dat deze constructie financieel niet houdbaar is. Sinds de invoering van het gratis verhaal kostte het openbaar vervoer in Hasselt al bijna 17 miljoen euro,’ aldus Lies Jans (N-VA)

‘Op 15 jaar tijd liep de factuur voor het gratis-verhaal in Hasselt op tot bijna 17 miljoen euro. Dat dit niet meer houdbaar was, wist iedereen. Alleen de sp.a hield angstvallig vast aan haar gratis-fetisj. Nu stappen ze daar van af. Al is het ook halfslachtig. In de praktijk zal het toch nog voor heel wat mensen gratis blijven en zal de factuur voor de Hasselaar toch nog hoog blijven,’ vertelt Vlaams parlementslid en gemeenteraadslid Lies Jans.

‘De gratis bussen brachten ook niet het gewenste resultaat. De modal shift van auto naar bus of fiets werd niet bereikt. De gratis bussen zitten vol met studenten die die gebruiken voor minimale verplaatsingen als gemakkelijk vervangmiddel voor de fiets. Op de ring rond Hasselt staat het verkeer nog steeds stil. Daar heeft het gratis-verhaal niets aan veranderd. Als we een fractie van die gigantische kostprijs in fiets-en voetpaden hadden geïnvesteerd waren er wél structurele veranderingen in het mobiliteitsvraagstuk in Hasselt verwezenlijkt. Het enige dat nu overblijft is dat Hasselt ooit het wereldnieuws gehaald heeft. De N-VA haalt liever het wereldnieuws met goed uitgeruste fiets- en voetpaden.’

 

‘De N-VA heeft mobiliteit altijd breder gezien dan gratis bussen. Naast efficiënt rijdende bussen zet de N-VA ook volop in op de fietser. Voorts moet er gewerkt worden met duidelijke knooppunten, zoals het station, waar men gemakkelijk van vervoersmiddel kan veranderen. Het is belangrijk dat er een goede mobiliteitsvisie voor Hasselt wordt ontwikkeld. Die visie ontbreekt volledig bij het huidige stadsbestuur.’

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is