Gouverneur tikt burgemeester op de vingers

Op 26 februari 2018, over deze onderwerpen: Algemeen beieid

HASSELT – “De gemeenteraad bepaalt altijd zelf haar agenda en daar mag niet van afgeweken worden.”  Dat is de conclusie van de gouverneur nadat N-VA Hasselt een klacht indiende tegen het Hasselts stadsbestuur. Die wilde door N-VA geagendeerde voorstellen niet stemmen tijdens de gemeenteraad.

In aanloop naar de gemeenteraad van oktober voegde de Hasseltse N-VA drie punten toe aan de agenda. Dit gebeurde perfect conform het reglement en binnen de daarvoor voorziene tijdspanne. De N-VA wilde een voorstel doen om de verkeersveiligheid van schoolgaande kinderen te verhogen. Verder pleitten ze voor de invoering van een internationale kaart voor personen met een beperking en tenslotte vroegen ze het stadsbestuur om het Begijnhofdossier eindelijk uit het slop te trekken.

“Ondanks dat de huidige meerderheidspartijen ons in 2012 - tegen de wil van de Hasselaar in - in een oppositierol duwden, dienen wij quasi elke gemeenteraad constructieve voorstellen in om het beleid in Hasselt beter te maken. Dat is ook nodig met dit bestuur. Onze verbazing was groot toen de burgemeester ons enkele maanden geleden droogweg vertelde dat dat niet meer kon”, verduidelijkt fractieleider Steven Vandeput (N-VA) die kort nadien hierover klacht indiende bij gouverneur Herman Reynders. “Deze meerderheid heeft schrik van onze goede voorstellen. Daarom is elk politiek spelletje geoorloofd om deze voorstellen niet te moeten goedkeuren. Dat de Hasselaren hierdoor goede en kosteloze verbeteringen mist, zal hen blijkbaar geen zorg zijn. Dat is ongehoord”, is Vandeput keihard voor het optreden van de burgemeester.

KLACHT

“Het beslissingsrecht is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad hetgeen betekent dat de voorzitter (in casu op aangeven van de burgemeester) op geen enkel voorwendsel een onderwerp dat op de agenda voorkomt, eigenmachtig aan de gemeenteraad mag onttrekken“, dat is de conclusie die gouverneur Reynders aan de Hasseltse N-VA bezorgde.

“Wij zijn blij dat de gouverneur ons steunt in onze klacht. De burgemeester fnuikt elk politiek debat. Ze is zelfs niet te verlegen om haar eigen gemeenteraadsvoorzitter én gemeenteraadsleden buiten spel te zetten. Daarvoor wordt ze nu gelukkig teruggefloten door de gouverneur. De gemeenteraad heeft ook haar rechten. Dat lijkt dit stadsbestuur nog steeds niet te beseffen. Nu, ze zijn het natuurlijk ook gewoon om de wil én de stem van de Hasselaar naast zich neer te leggen. Dat was nu niet anders. Ook op de volgende gemeenteraad zullen we trouwens opnieuw een constructief voorstel indienen. We kunnen zo meteen zien of de burgemeester de reprimande van de gouverneur ernstig neemt”, besluit Vandeput.

Gouverneur Reynders laat vervolgens nog weten dat hij het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadsvoorzitter zal wijzen op de regelgeving.