Gemeenschapswachten gaan eenzaamheid actief opsporen

Op 24 november 2022

HASSELT – Eenzaamheid is een maatschappelijk probleem dat steeds vaker voorkomt. De stad Hasselt schakelt nu de gemeenschapswachten in om dit actief op te sporen. “Zij zijn onze voelsprieten op het terrein en kunnen eenzaamheid sneller detecteren. Zo kunnen we de betrokkenen het best helpen,” aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.

“Door hun prominente aanwezigheid in het straatbeeld zijn onze gemeenschapswachten perfect geplaatst om allerlei maatschappelijke problematieken te detecteren. Zo ook eenzaamheid. In hun losse praatjes met de Hasselaar komen zij immers soms meer te weten over de persoonlijke situaties waarin onze inwoners zich bevinden. De gemeenschapswacht kan hen dan discreet doorverwijzen naar de juiste personen of diensten. We ontworpen een eenvoudige informatiefiche die ze kunnen afgeven. Daarop staan de nodige gegevens over waar een persoon in eenzaamheid terecht kan,” aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.

Gesprekken

Op die informatiefiches staan contactgegevens van bijvoorbeeld het Lokaal Dienstencentrum Hogevijf, het wijkrestaurant, de sociale dienst, de dienst vrijwilligerswerk en de wijkpunten. Allemaal locaties waar mensen in een warme omgeving mekaar ontmoeten. De gemeenschapswachten brengen mensen in eenzaamheid zo in contact met de ondersteunende diensten van de stad. Zij zullen dit doen door gesprekken met mensen die ze op straat en op openbaar domein aantreffen. “Het is inderdaad niet de bedoeling dat onze gemeenschapswachten gaan aanbellen bij de mensen. Tijdens hun dagelijkse rondes zien en horen ze nu eenmaal al veel. In september kregen ze een opleiding over wat eenzaamheid is en hoe ze ermee moeten omgaan. Die kennis kunnen ze nu in de praktijk omzetten. Hiermee willen we de strijd tegen eenzaamheid aanpakken,” besluit Meynen.