Geen nieuws, slechts nieuws voor lokale sportclubs Runkst

Op 6 november 2014

HASSELT – Sinds het stadsbestuur de wijkbibliotheek van Runkst sloot, is er op de petanqueclub en tafeltennisclub aan de Kramerslaan grote onduidelijkheid over de toekomst van het gebouw dat zij deelden met de bib. Gemeenteraadslid Rik Dehollogne (N-VA) vroeg schepen Beenders om uitleg.

Na mailverkeer van de betrokken clubs met schepen Beenders in het voorjaar van 2014, heerst er reeds enkele maanden een complete stilte vanwege het stadsbestuur.

‘Nochtans zijn de gebouwen dringend aan renovatie toe,’ aldus gemeenteraadslid Rik Dehollogne. ‘Voor de clubs wordt de situatie onhoudbaar. De verouderde infrastructuur en vochtproblemen belemmeren hun activiteiten. Ook durven zij zelf geen investeringen meer te doen in hun lokalen door de onzekerheid die de stad veroorzaakt over hun verblijf in dit gebouw. Renoveren, verkopen, afbreken, wie zal het zeggen? Schepen Beenders in elk geval niet.’

Reden genoeg voor Dehollogne om schepen Beenders op de gemeenteraad van 28 oktober  bovenstaand probleem voor te leggen. Het alweer korte en nietszeggende antwoord: 'De sportraad is ermee bezig.’

Raadslid Dehollogne probeerde vergeefs om uitgebreidere informatie te verkrijgen maar dat ontlokte enkel een gepikeerde reactie van schepen Beenders.  Hij nam het “wantrouwen jegens zijn diensten en de sportraad” vanwege Dehollogne niet. Na de gemeenteraad vroeg Dehollogne alle verslagen van de sportraad op. Over aangehaald probleem werd hierin echter nergens iets gevonden.

Zwalpend sportbeleid

‘De situatie doet mij denken aan die van het Stedelijk sportstadion, waar vergelijkbare problemen opduiken op veel grotere schaal,’ aldus Dehollogne. ‘Dat ook de kleinere clubs en hun infrastructuur aan hun lot worden overgelaten, is misschien minder interessant als voorpaginanieuws, maar is zeker zo tekenend voor het zwalpende sportbeleid dat Beenders in Hasselt voert. Het zijn namelijk vooral de kleine, laagdrempelige lokale clubs, die zorgen voor een sterker sociaal weefsel. Niet in het minst in de drukste volkswijk van Hasselt: Runkst,’ laakt Dehollogne het wanbeleid van Beenders.