Geen boringen naar schaliegas in Limburg

Op 15 januari 2014

BRUSSEL – Er wordt niet naar schaliegas geboord in Limburg. Minister Lieten herhaalde in de commissie economie eerder gedane uitspraken van minister Schauvliege. Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans is tevreden dat dit nogmaals wordt bevestigd. Ook Hasselt valt onder het onderzoeksgebied.

Aanleiding voor een nieuwe discussie rond schaliegas was de uitspraak van een Leuvense professor die het doctoraatsonderzoek naar het potentieel van schaliegas van één van zijn medewerkers begeleidt. “Vanuit wetenschappelijk standpunt zou het erg kortzichtig zijn om de boringen van VITO in verband met aardwarmte niet aan te wenden voor onderzoek naar schaliegas,” had professor Swennen laten optekenen.

Lieten stelde echter gerust: “Het betreft een strategisch basisonderzoek naar de aanwezigheid van schaliegas in de ondergrond en de kenmerken ervan. Dit met de bedoeling een theoretische berekening te maken van het potentieel. Strategisch basisonderzoek dus. Dat is vrij. Daar nemen we geen politieke besluiten over,” aldus Lieten. “Wij hebben op dit moment geen concrete vraag gekregen voor een opsporing van schaliegas, we hebben ons daar dus ook nog niet over moeten uitspreken.”

Communicatie
De procedure werd nogmaals toegelicht. Er is nu een opsporingsvergunning naar steenkoolgas. In de eerste twee jaar kunnen hier geen proefboringen gedaan worden. Mocht dit opportuun zijn dan moet er opnieuw een vergunning aangevraagd worden. “In Limburg wordt er niet naar schaliegas geboord,” onthoudt Lies Jans. “Dat is een goede zaak. De huidige opsporingsvergunning slaat alleen op steenkoolgas. Voor boringen naar schaliegas kunnen de risico’s niet worden uitgesloten. Dan kan er volgens de N-VA geen sprake zijn van boringen.”

Los daarvan vraagt Lies Jans om een open en duidelijke communicatie: “Ook over de opsporing en eventuele boringen naar steenkoolgas moet de bevolking en de betrokken gemeentebesturen goed worden geïnformeerd. Er mag op geen enkel moment opnieuw onduidelijkheid reizen.”