Ferm Thuiszorg en stad Hasselt openen kleinschalige dagopvang

Op 17 november 2020, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

Op maandag 16 november opende de stad Hasselt samen met Ferm Thuiszorg een kleinschalige dagopvang in Hasselt. Dat is nodig om mantelzorgers te steunen en de eenzaamheid van kwetsbare mensen te doorbreken, zeker in volle coronacrisis. Ook personen met jongdementie zijn hier welkom.

Ferm Thuiszorg huurt de infrastructuur van de stad in de Bevrijdingsstraat 31, bus 1. In deze huiselijke omgeving genieten vanaf 16 november zorgbehoevende mensen van een zinvolle dagbesteding, een lekkere zelfbereide maaltijd, deugddoende babbels en een luisterend oor. Er is ook persoonsverzorging voor wie dat nodig heeft. Dat allemaal dichtbij in de buurt.

Een nieuw initiatief opstarten in tijden van corona is niet evident. Toch maken Ferm Thuiszorg en de stad Hasselt bewust deze keuze. “Net nu is het ontzettend belangrijk om mantelzorgers te ondersteunen en hen met de dagopvang wat te ontlasten. Het is belangrijk dat iedereen het kan volhouden, dus ook de mantelzorgers, die men in deze moeilijk periode wel eens durft te vergeten. Bovendien helpt de dagopvang de vereenzaming van kwetsbare personen te doorbreken ”, zegt Marleen Vanhees, directeur Ferm Thuiszorg.

De verzorgenden zijn speciaal opgeleid om ook personen met jongdementie welkom te heten in deze dagopvang. Zo speelt het nieuwe initiatief in op een belangrijke nood in de regio.

“De dagopvang zal een bijzondere aandacht besteden aan personen met jongdementie. Dat is uniek in Limburg. Er zijn wel verschillende centra voor dagopvang in onze provincie maar geen enkele richt zich ook op deze doelgroep. Dit project kadert in ons bestuursakkoord waar we ijveren om van Hasselt een dementievriendelijke en mantelzorgvriendelijke stad te maken”, vult schepen van de Hasselaar Lies Jans aan. “In dat opzicht zijn we ook gestart met de familiegroep jongdementie waarbij lotgenotencontact centraal staat. Mantelzorgers en familieleden van personen met jongdementie ontmoeten er elkaar in een ongedwongen sfeer om informatie, ervaringen en steun uit te wisselen. Verder functioneert ook HOGEVIJF als kenniscentrum (jong)dementie. Allemaal elementen waardoor Hasselt een belangrijke positie aanneemt in de strijd tegen jongdementie. Op onze webstek bundelen we al onze initiatieven trouwens op www.hasselt.be/dementie.”

In Hasselt woonden er twee jaar geleden 1723 personen met dementie. Dat aantal zal tegen 2035 stijgen naar 2650, een stijging met 53,8%. Specifieke cijfers voor jongdementie in Hasselt zijn niet beschikbaar.