Extra opleiding Huishoudhulp voor GO! CVO Cursa Hasselt

Op 3 februari 2020

De Vlaamse Regering keurde elf aangevraagde onderwijsbevoegdheden voor vestigingsplaatsen van het CVO goed. Dit betekent dat acht Centra voor Volwassenenonderwijs verspreid over Vlaanderen elf nieuwe opleidingen mogen organiseren. Voor het GO! CVO in Hasselt komt er zo de richting Huishoudhulp bij. “Huishoudhulp is een knelpuntberoep. We zijn tevreden dat we deze opleiding in Hasselt kunnen aanbieden”, aldus burgemeester Steven Vandeput.

“Je bent nooit te oud om te stoppen met leren”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Dankzij een sterk aanbod in het volwassenenonderwijs kunnen veel Vlamingen een nieuwe wending geven aan hun leven”.

Daarom breidde de Vlaamse Regering het aanbod uit. Het gaat om opleidingen die erg gegeerd zijn op de arbeidsmarkt, zoals lassen, huishoudhulp en logistiek. Er komen ook nieuwe opleidingen in enkele gevangenissen.

Een Centrum voor Volwassenonderwijs (CVO) heeft ‘onderwijsbevoegdheid’ nodig om een bepaalde opleiding te organiseren. Zo wil de Vlaamse Overheid de onderwijskwaliteit bewaken en vermijden dat er een wildgroei of een overaanbod ontstaat. Elke aanvraag van een CVO wordt beoordeeld door de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) en een speciale adviescommissie. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts hakt finaal de knoop door samen met de Vlaamse Regering.

“We zijn tevreden dat er ook in Hasselt een extra opleiding bijkomt”, reageert burgemeester Steven Vandeput, die ook in het Vlaams Parlement zetelt. “De nieuwe onderwijsbevoegdheid Huishoudhulp is een boost voor het GO! CVO Cursa in Hasselt. Huishoudhulp is bovendien een knelpuntberoep,” besluit Vandeput.