Extra controles op sluikstort naast containers tijdens Hasseltse Week van de Handhaving

Op 17 september 2021, over deze onderwerpen: Afvalverwerking - Ecologie, Algemeen beieid, Politie - Veiligheid

Stad Hasselt zet zich tijdens Week van de Handhaving in tegen sluikstorten naast glas- en kledingcontainers. Van maandag 4 oktober tot zondag 10 oktober zal er extra gecontroleerd worden. Vandaag starten de eerste sensibiliserende acties. “Vele mensen beseffen niet dat afval naast een container of vuilnisbak plaatsen evenzeer sluikstorten is”, aldus schepen Laurence Libert, bevoegd voor Propere Stad.

Het Hasselts stadsbestuur zet zich al langer in voor een propere stad. Testen met verschillende types vuilnisbakken, het gebruik van slimme vuilnisbakken en de lancering van Team Propere Stad zijn maar enkele voorbeelden.

“We zullen op dezelfde nagel blijven kloppen tot we iedereen meekrijgen”, vertelt schepen Libert. “Zwerfvuil en sluikstort opruimen kost de stad jaarlijks behoorlijk wat geld, dat veel nuttiger besteed kan worden. Bovendien is al het materiaal dat in zwerfvuil en sluikstort terechtkomt, verloren voor recyclage. Daarnaast ergeren vele burgers zich blauw aan de sluikstort. Onze afdeling Milieu & Energie krijgt jaarlijks vele klachten.”

Ditmaal focust stad Hasselt specifiek op afval dat achter gelaten wordt bij glasbollen, ondergrondse glascontainers en vuilnisbakken.

“Het politiereglement is nochtans klaar en duidelijk”, vult burgemeester Steven Vandeput (N-VA) aan. “Het is simpelweg verboden om eender welk afval achter te laten naast de daartoe voorziene ondergrondse glascontainer, glasbol of kledingcontainer. En bij uitbreiding naast een gewone vuilnisbak. Het is een misvatting dat afval naast vuilnisbakken ook wel opgehaald zal worden. Zo werkt het nu eenmaal niet. Daarenboven draagt sluikstort – eender waar – bij tot een algemeen onveiligheidsgevoel en dat willen we uiteraard vermijden.”

Op een tiental locaties, die de stad kent als sluikstort-hotspots, worden er sensibiliserende acties ondernomen.

“Zo zullen we de traanplaat van 5 ondergrondse glascontainers bestickeren met afbeeldingen van plaatsen waar je normaliter geen afval achterlaat, zoals een rode loper, een graspleintje of een living”, legt schepen Libert uit. “Bij 5 glasbollen zullen we borstel en blik hangen om gebroken glas op te ruimen en we plaatsen bij de glasbollen bordjes met sensibiliserende boodschappen. Als laatste zullen we ook 5 kledingcontainers bestickeren met sensibiliserende slogans. We zetten in op het principe van ‘nudging’, waarbij positieve keuzes op een subtiele manier naar voren worden geschoven, zonder de andere keuzeopties weg te nemen. Als we merken dat deze manier van werken zijn effect heeft, zullen we het uitbreiden naar meerdere locaties.”

Tijdens Week van de Handhaving, van 4 oktober tot 10 oktober, zal er dan gecontroleerd worden op deze en andere locaties.

“We benaderen handhaving in de ruime zin van het woord. We richten ons niet enkel op boetes uitdelen, maar ook op het gepast aanspreken van overtreders en het aanzwengelen van de sociale controle”, besluit schepen Libert. “Onze GAS-vaststellers, gemeenschapswachten en wijkinspecteurs gaan extra langsgaan op de verschillende locaties, waar ze mensen actief zullen aanspreken en positief bekrachtigen wanneer ze het goed doen. Daarnaast plaatsen we mobiele camera’s bij de sluikstort-hotspots.”