Drastische daling gauwdiefstallen

Het aantal gauwdiefstallen in Hasselt is drastisch gedaald. In 2012 noteerden we nog 1 070 feiten. Dat werd in 2018 teruggebracht tot 270. Die spectaculaire daling is te danken aan de inzet van Team Oliver, een onderdeel van de politie LRH dat focust op gauwdiefstallen. “Tijdens de eerste helft van deze soldenperiode werd die neerwaartse spiraal verdergezet”, aldus een tevreden burgemeester Steven Vandeput.

“Tijdens deze soldenperiode zetten we Team Oliver dan ook extra in. Zowel op weekdagen als op koopzondagen gaan onze politiediensten in burger op pad. Mét resultaat. De eerste helft van de solden waren er maar acht winkeldiefstallen en zes gauwdiefstallen. Het afschrikkingseffect dat we met ons speciaal team beogen, heeft dus zeker zijn impact. Daarbij konden we vorige week nog twee winkeldieven die meerdere diefstallen hadden gepleegd op heterdaad betrappen”, legt een tevreden burgemeester Vandeput uit.

“Bovendien werken de politie-inspecteurs van Team Oliver erg goed samen met onze gemeenschapswachten en preventiedienst. Zo kunnen onze gemeenschapswachten geregeld waardevolle informatie doorgeven. Ook de samenwerking met de handelaars loopt vlot. Zij worden per sms verwittigd van verdachte situaties en worden ook op de hoogte gebracht van de aanwezigheid van Team Oliver. Een werkwijze die erg positief onthaald wordt door onze middenstanders,” aldus nog de burgemeester.

Parallel aan de inzet van Team Oliver loopt in Limburg het ‘Project M’. Daarmee willen het parket Limburg, de politie LRH en het justitiehuis Hasselt een lik-op-stuk-beleid voeren. “Met deze nieuwe werkwijze kunnen we een snelle reactie geven aan daders van lokale criminaliteit en zo een duidelijk signaal geven aan de samenleving dat hier geen straffeloosheid heerst. Bij een eerste evaluatie waren alle partners trouwens bijzonder lovend. We blijven dan ook op dit aspect verder inzetten”, besluit Vandeput.