Digitale infoschermen brengen stadsinfo bij de Hasselaar

De stad Hasselt zal 300.000 euro investeren in de aankoop van 47 digitale informatieschermen die stadsinformatie bij de Hasselaar moet brengen. “In ons bestuursakkoord hebben we vooropgesteld om beter te communiceren met de Hasselaar. Die belofte zetten we nu om in digitale praktijk”, aldus burgemeester Steven Vandeput (N-VA).

Om haar bewoners en bezoekers beter en dynamischer te bereiken zet het Hasseltse stadsbestuur  in op het gebruik van digitale informatieschermen. Via dat communicatiekanaal kunnen diverse communicatie- en stadsmarketingcampagnes extra gepromoot worden, evenementen- en vrijetijdsaanbod onder de aandacht gebracht worden en krijgen burgers toegang tot informatie over de dienstverlening. Zowel in het straatbeeld als in verschillende stedelijke gebouwen in de binnenstad én de deelgemeenten zullen zulke schermen geplaatst worden.

“In het verleden werden onze deelgemeenten vaak over het hoofd gezien. Door nu ook in bepaalde publiek toegankelijke gebouwen in de deelgemeenten infoschermen te voorzien, betrekken we iedereen bij ons verhaal”, aldus burgemeester Steven Vandeput.

De reeds aanwezige informatieschermen, zoals die aan de loketten in ’t Scheep, kunnen via een eenvoudige software-aanpassing ook aangestuurd worden door hetzelfde content managing system waardoor de communicatie van het stadsbestuur gecontroleerd en eenduidig aangestuurd kan worden.

KOLONEL DUSARTPLEIN

In 2009 werd het LED-scherm op het Kolonel Dusartplein boven de doopvont gehouden. Na 11 jaar besloot het stadsbestuur dat ook dat scherm dringend aan vernieuwing toe is.

“Het infoscherm op het Kolonel Dusartplein werkt al veel te lang op halve kracht en werd aangestuurd door een achterhaalde technologie. Naast de traditionele vrijetijdscommunicatie zal nu ook andere stadsinformatie op het scherm te zien zijn“, aldus burgemeester Steven Vandeput.

Om zoveel mogelijk Hasselaren én bezoekers toegang te geven tot stadsinformatie worden er op drie andere drukbezochte plaatsen in de binnenstad gelijkaardige schermen van 6m² geplaatst. Zo zal het mogelijk zijn om in de stationsbuurt, het Leopoldplein en het Molenpoortplein constant op de hoogte te blijven van alle stedelijke informatie. De werken starten eind dit jaar.

“Met uitvoering van dit project zet het Hasseltse stadsbestuur een volgende innovatieve stap in haar evolutie in het uitgroeien tot een ‘smart city’”, besluit burgemeester Steven Vandeput.