“Dierenwelzijn is niet belangrijk voor het Hasselts schepencollege”

Op 24 juni 2015

“Dierenwelzijn is niet belangrijk voor het Hasselts schepencollege.” Dat is de enige conclusie die gemeenteraadslid Bert Lambrechts (N-VA) kon trekken na het antwoord van burgemeester Hilde Claes (sp.a) op zijn vraag tijdens de gemeenteraad van dinsdag over onverdoofd slachten . Schepen van dierenwelzijn Joost Venken (Groen) zat er bij en keek er naar.

“We betreuren de beslissing van Vlaams minister van dierenwelzijn Ben Weyts omtrent het onverdoofd slachten. Want vroeger verliep hier op de tijdelijke slachtvloeren alles naar wens,” opende burgemeester Hilde Claes haar antwoord dat ze in plaats van de bevoegde schepen van Groen, Joost Venken, gaf. Bij deze kent Groen ook haar plaats in de bonte coalitie.

Illegaliteit

“De beslissing van Weyts zal veel illegaal slachten in de hand werken,” wist de burgemeester er nog aan toe te voegen. Dat minister Weyts hiermee gewoon het Europees wettelijk kader toepast leek de burgemeester even over het hoofd te zien.

“De stad Hasselt zal alles op zijn beloop laten gaan,” vreest Bert Lambrechts. “Ik kan het antwoord van de burgemeester immers niet anders interpreteren. We hebben niet genoeg manschappen om alles en iedereen te controleren. Dat is zoveel als zeggen: Doe maar op, we controleren toch niet. Een erg slecht signaal. Vooral omdat deze maatregel ook niet uit de lucht komt gevallen. Al een jaar geleden, na het vorige offerfeest, riep minister Weyts alle betrokken burgemeesters samen om zijn beleid toe te lichten zodat ze zich tijdig konden voorbereiden. Hasselt reageerde niet. Daaruit kan ik alleen maar concluderen dat dierenwelzijn niet belangrijk is voor dit schepencollege. Dat een partij als Groen daarin meegaat, is hallucinant. De N-VA zal dit echter niet toestaan. Wij eisen een strikte toepassing van de wet. Onverdoofd slachten kan enkel in erkende slachthuizen. Op tijdelijke offerplaatsen zullen bij het komende Offerfeest nog schapen geslacht mogen worden maar dat moet dan verdoofd gebeuren. Het welzijn van de dieren staat hier voor ons op de eerste plaats. We hadden met een Groen-schepen van dierenwelzijn hetzelfde gehoopt voor dit schepencollege maar dat blijkt ijdele hoop,” betreurt Lambrechts de houding van het stadsbestuur ten zeerste.