Demir en Vandeput trappen campagne af: “Deur na deur in elke Limburgse Dorpstraat de kiezer overtuigen"

Op 14 april 2024, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Financiën - Begroting, Toerisme & evenementen

Met deur-aan-deurbezoeken in alle Dorpsstraten van Limburg willen N-VA-lijsttrekkers Zuhal Demir en Steven Vandeput de Limburgers ervan overtuigen dat alleen een grote N-VA het tij kan keren in ons land. Vergezeld van Diepenbeeks burgemeester Rik Kriekels en gezellig in een compacte knalgele 2pk-geitje trapt het duo de campagne af in de Dorpsstraat van Diepenbeek. Daarna trekt de N-VA-ploeg in karavaan naar Herk-de-Stad, Wellen en Hasselt. “De Limburgers in de Dorpsstraat het beleid geven dat ze verdienen, met loon naar werken, rechtvaardige belastingen en goed bestuur. Daar draait het voor ons om. Dat N-VA daarvoor de beste recepten in huis heeft, is iets waarvan we de kiezer de komende acht weken gaan overtuigen”, klinkt het.

Dat politici veel te veel bezig zijn met de waan van de Wetstraat en te weinig met wat er in de Dorpsstraat leeft, is iets waarvan Limburgs kopvrouw Zuhal Demir al enige tijd overtuigd is. “De voorbije jaren ben ik nooit vergeten de vinger aan de pols te houden en met beide voeten in de echte wereld te blijven staan. Als minister heb ik bij elke beslissing het algemeen belang van zoveel mogelijk Limburgers voor ogen gehouden, en niet zomaar naar de pijpen gedanst van belangen- of lobbygroepen met andere agenda’s. Waar de mensen in de Dorpsstraat van wakker liggen is bovendien maar al te vaak verschillend dan waarmee bepaalde politici of belangenorganisaties zich bezighouden. Daarom zetten we ook de Limburgers en het verbeteren van hun welzijn en welvaart op één. En waar kan je dat beter doen dan met beiden voeten in de Dorpsstraat, een hele campagne lang?”, zegt Demir.

Bovendien schept zo’n intensief persoonlijk contact met talloze Limburgers een belangrijke opportuniteit: hen diep in de ogen kijken en ze overtuigen dat N-VA het sterkste inhoudelijke verhaal heeft. Federaal lijsttrekker Steven Vandeput: “De inzet van deze verkiezingen is duidelijk: de welvaart van de Limburgers. Drie jaar Franstalig-links beleid van de regering De Croo diende vooral de belangen van de niet-werkenden. De N-VA gaat vol voor een beleid dat onze Vlaamse middenklasse weer versterkt, in plaats van enkel de rekeningen te laten betalen. De begroting op orde brengen, het sociaal beleid rechtvaardiger maken, belastingen verlagen én investeren in innovatie. Het zijn vier sleutelelementen tot welvaart. Maar, we gaan de mensen niet wijsmaken dat dit nog langer kan binnen de huidige Belgische structuur. Vlaanderen wil centrumrechtse oplossingen. Wallonië verlinkst verder. Dat mag. Maar laten we dat zelf bepalen én apart betalen. Vlaanderen moet zelf de bevoegdheden in handen krijgen om zijn eigen koers te varen”.

Pas op een groot verkiezingscongres op zaterdag 4 mei in Heusden-Zolder lanceert de partij haar Limburgs verkiezingsprogramma. Daarin zullen talloze voorstellen zitten om de welvaart van de Limburgers te beschermen tegen maatregelen zoals die van de regering De Croo. “De voorbije jaren waren immers een aanslag op Limburgers die werken. Zij bleven voor de linkse paarsgroene regering een citroen om uit te persen. Wie niet werkte werd beloond en wie werkte ging er niet op vooruit. N-VA wil de kloof tussen werken en niet werken de volgende bestuursperiode opnieuw optrekken naar meer dan 500 EURO verschil netto”.

Als erg tastbaar voorbeeld haalt N-VA de doorgevoerde verstrenging van de flexijobs door de regering De Croo aan. “Met een verhoging in van de werkgeversbijdrage, een maximuminkomen van 12.000 euro en een loonplafond heeft de federale regering het systeem van flexijobs wankel gemaakt en dreigt ze de horecasector kapot te knijpen. Inclusief de jobs van vele Limburgers. Wij willen die verstrengingen terugdraaien en het systeem van de flexi-jobs uitbreiden naar de gehele economie”, klinkt het bij Demir en Vandeput.

“Maar het gaat verder dan dat”, gaat het duo verder. “Mensen vinden het onrechtvaardig dat zij uitgeperst worden en dat nieuwkomers erg snel kunnen rekenen op overheidssteun. Onze sociale zekerheid moeten we daarom beter afschermen. Wie aanspraak wil maken op een leefloon en andere sociale bijstand moet voor ons eerst vijf jaar ononderbroken, werkelijk en wettelijk in dit land verblijven. Pas daarna kunnen we het over steun hebben”.

Vooruit met de geit!

De campagne van N-VA kijkt optimistisch naar de toekomst. Met vertrouwen wordt daarom met de 51 Limburgse kandidaten op de kieslijsten naar de Limburgers toegestapt zonder enig taboe en met een positieve boodschap: “Vlaanderen heeft alles in huis om één van dé succesverhalen van de 21ste eeuw te worden. Maar dan moeten we wel nú, met alles dat we in onze mars hebben, het tij keren. Voor Vlaanderen. Voor Limburg. Voor welvaart”, aldus Demir en Vandeput, “Vooruit met de geit!”. Een knipoog naar hun knalgeel vervoersmiddel van de dag.

De Dorpsstraten van Diepenbeek, Herk-de-Stad, Wellen en Hasselt zijn slechts de eerste vier dorpsstraten die aan de beurt komen. Tussen nu en de verkiezingen op 9 juni ambieert de N-VA om in elke Dorpsstraat de Limburgers in de ogen te kijken. Wie niet thuis is, krijgt een deurhanger aangehangen.