“De postjes opnieuw belangrijker dan de inhoud"

Op 8 september 2016

HASSELT –  “Kennelijk is er vanavond een oplossing uit de bus gekomen, waarbij Nadja Vananroye als nieuwe burgemeester naar voren wordt geschoven. De N-VA neemt hiervan akte en wenst de nieuwe burgemeester proficiat met haar mandaat. Gemakkelijk zal ze het in elk geval niet krijgen,” aldus fractieleider Steven Vandeput.

“Met de benoeming van Nadja Vananroye en - daaraan gekoppeld – het voorakkoord voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 zetten de meerderheidspartijen CD&V en sp.a hun politieke spelletjes in Hasselt gewoon voort. Indien hetgeen de media schrijven waar is, is dat kortweg degoutant,” aldus oppositieleider Steven Vandeput (N-VA).

“De Hasselaar moet in 2018 kennelijk niet meer gaan stemmen. Meerderheidspartijen CD&V en sp.a grepen de malaise rond burgemeester Claes aan om meteen een nieuwe politieke deal te maken voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. 'Never waste a good crisis' moeten ze bij CD&V en sp.a gedacht hebben. Het feit dat nationale partijvoorzitters zich in Hasselt komen moeien met de lokale politiek doet het ergste vermoeden. CD&V en sp.a haken hun karretje gewoon vrolijk opnieuw aan mekaar en beloven mekaar opnieuw trouw tot in 2024. Alsof er niets gebeurd is. Op naar een volgende beleidsperiode.”

“Zo’n scenario zou je niet kunnen verzinnen! Dit is lachen met de Hasselaar en bovendien onze stad belachelijk maken. Democratie betekent duidelijk niets voor deze meerderheid. De Hasseltse kiezer wordt, twee jaar op voorhand, al buitenspel gezet. Schaamteloos en degoutant,” aldus Steven Vandeput, "Eens te meer zullen wij blijven hameren op een volledige doorlichting van de feiten in een deontologische commissie. En daaruit zullen de nodige conclusies moeten worden getrokken."

"De vraag is uiteraard hoe dit nu verder moet. Welke geloofwaardigheid heeft een ploeg, waarin één partner zich voor de kar van de andere laat spannen om daar een executie uit te voeren. Denken ze nu echt dat ze onze burgers àlles kunnen wijsmaken? Welke belangen worden door deze meerderheid écht gediend?"

Wij blijven echter onze politiek doorzetten en zullen constructieve oppositie blijven voeren. Iemand moet zich toch nog inzetten voor de Hasselaar? Want dat CD&V en sp.a met andere zaken bezig zijn behalve een stad besturen, is bij deze alweer bewezen,” besluit Vandeput.