“Concrete oplossingen voor mobiliteitsproblemen in Limburg”

Op 8 juli 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken

BRUSSEL – Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) start met de aanleg van Lijn 2 richting Maasmechelen via hoogwaardig busvervoer én zal Lijn 3 naar Neerpelt prefinancieren. Op die lijn werd al eerder gekozen voor een treinverbinding. “N-VA Limburg wil concrete verwezenlijkingen zien op het terrein die de Limburgers bovendien het meest ten goede komen. Met deze beslissing doet onze minister wezenlijke inspanningen voor de meest prangende mobiliteitsproblemen in onze provincie,” aldus Lies Jans.

“N-VA Limburg kan en wil niet langer wachten om de mobiliteit in Limburg aan te pakken. Wij willen liever gisteren dan vandaag concrete verwezenlijkingen op het terrein, verwezenlijkingen  die de Limburgers écht ten goede komen. Onze minister zet nu in op de verbindingen richting Maasmechelen en Noord-Limburg en daarmee pakt hij de harde mobiliteitsproblemen in Limburg aan,” looft Lies Jans, voorzitter van de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement, het werk van Minister Weyts.

“Minister-president Geert Bourgeois stelde eerder al dat Lijn 3 binnen het Spartacusplan voor Vlaanderen een topprioriteit was. Dat is logisch gezien de gigantische verkeersknoop die er al decennialang richting Noord-Limburg ligt. Verder is ook de realisatie van Lijn 2 naar Maasmechelen voor de N-VA essentieel. Het Maasland is een regio die onder meer door de sluiting van Ford Genk met grote moeilijkheden kampt. De laatste cijfers van de SALK-taskforce tonen aan dat Maasmechelen en ook Genk de hoogste werkloosheidscijfers in Limburg hebben. Bovendien vinden werkzoekenden uit het Maasland moeilijk een job in de naburige regio’s. Met Lijn 2 en 3 pakt onze minister die problemen bij de kraag,” verklaart Jans de keuze van de N-VA-minister.

Concreet zal er een hoogwaardige buslijn richting Maasmechelen worden aangelegd. Dat wil zeggen: comfortabele trambussen met een hoge capaciteit die in eigen bedding zal rijden. Dat is een ingreep die snel kan worden uitgevoerd.

Voor Lijn 3 richting Noord-Limburg werd al eerder beslist dat er een treinverbinding zou worden aangelegd. Vlaams Minister Weyts geeft de NMBS nu een duwtje in de rug door dit project te prefinancieren.

“Hiermee hopen we op korte termijn oplossingen te bieden voor de concrete mobiliteitsproblemen van de Limburgers,” aldus nog Jans.

In afwachting van een nieuwe bouwvergunning voor de Nederlanders wordt in Vlaanderen ook al gestart met de aanleg van de rails voor Lijn 1 richting Maastricht.