“Centrum openbreken tijdens Virga Jessefeesten is onbegrijpelijk”

HASSELT – “Start de werken aan de Grote Markt in september 2017, net nà de Virga Jessefeesten.” Dat was de oproep die gemeenteraadslid Rik Dehollogne deed naar aanleiding van de planning die het stadsbestuur voorlegde aangaande de werken in het stadscentrum. De herinrichting van de Grote Markt blijkt immers pas medio 2018 afgerond te zijn. De zevenjaarlijkse Virga Jessefeesten vinden plaats van 5 tot 20 augustus 2017.

Op de gemeenteraad van juni uitte oppositielid Rik Dehollogne zijn bekommernis over de planning van de werken aan de Grote Markt en de omliggende straten. “Vorig jaar moesten we hier hals-over-kop de plannen voor de Grote Markt goedkeuren,” opende N-VA’er Dehollogne. “Anders kwam de timing in gevaar. Schepen Froidmont wilde immers dat de markt was heringericht voordat de zevenjaarlijkse Virga Jessefeesten van start gingen. Daar hadden we begrip voor. Ondertussen ging er een jaar voorbij en gebeurde er blijkbaar bitter weinig. Om van overleg met de handelaars nog maar te zwijgen.”

“Nu moeten we stemmen voor aanleg van de nutleidingen. Wat blijkt uit het antwoord van schepen Froidmont? De werken aan de Grote Markt zullen – als alles goed gaat - starten in maart 2017. Enkele maanden voor de Virga Jessefeesten, die in augustus beginnen, maar eigenlijk de hele zomerperiode lang onze stad in feeststemming moeten dompelen. Het zou een hoogmis voor onze stad, haar inwoners, haar honderdduizenden bezoekers en haar handelaars moeten zijn. Net op dàt moment het centrum openbreken, is onbegrijpelijk!? We kunnen er gerust in september aan beginnen? De stad ligt toch al hopeloos achter op het initiële tijdschema. Wacht gewoon heel even tot nà de feesten,” vroeg Dehollogne.

Schepen Froidmont probeerde te sussen en liet verstaan dat niemand hinder zal ondervinden van de werken. “De stoet (sic) zal kunnen doorgaan,” aldus de sp.a-schepen. Dat kon op weinig begrip rekenen. “Voor alle duidelijkheid: de N-VA is voorstander van een herinrichting van de Grote Markt en de omliggende straten. Maar doe dat alstublieft niet net tijdens hét evenement van je stad. Of wil de schepen misschien de feesten met een jaartje uitstellen? Gebruik je gezond verstand en begin meteen na de Virga Jessefeesten met die werken,” deed Dehollogne een ultieme oproep.

Deze oproep werd genegeerd. Het agendapunt werd goedgekeurd.