Bert Lambrechts kiest voor N-VA

Op 14 mei 2012

Bert Lambrechts is wat men een BH, een bekende Hasselaar, zou kunnen noemen. Hij is de bedrijfsleider/eigenaar van Cocomo (voorheen Flanders Promotion Service), een van de grootste evenementenkantoren van Limburg dat bijvoorbeeld ook de jaarlijkse kersconcerten van André Rieu in de Grenslandhallen organiseert. Voorts is Bert Lambrechts voorzitter van KMO Contact bij Unizo Limburg en is hij een van de vier kernleden van de KMO-werking van Unizo Vlaanderen.

Bert Lambrechts is gehuwd met Lut en heeft met Jasper (18) en Willem (16) twee zonen. Van huis uit was hij altijd al geïnteresseerd in politiek, zijn zus Tinneke werd 18 jaar geleden zelfs verkozen als gemeenteraadslid voor de CD&V. Zelf kiest hij nu voor de N-VA. Bert Lambrechts:

"Ik wilde al eerder de stap naar de politiek zetten. Maar er was de zaak. Dit jaar word ik 50 en het is nu of nooit. Nu dus. Ik kies voor de N-VA omdat ik een Vlaming ben, maar ook omdat ik vind dat er een andere aanpak moet komen in Hasselt. Ik ga hier niet beweren dat alles slecht zou zijn in Hasselt. Dat zou niet correct zijn. Maar het is dagelijks beheer geworden. Er is geen visie over waar het naartoe moet met Hasselt tegen bijvoorbeeld 2020."

In de wetenschap dat sp.a en CD&V een voorakkoord hebben om na 14 oktober de stad samen verder te besturen, is de kans klein dat Bert Lambrechts het N-VA-programma voor Hasselt - dat zaterdag 16 juni wordt gepubliceerd - zelf in de praktijk zal moeten omzetten. Dat is voor hem geen probleem. "Het is de hoogste tijd dat er in Hasselt opnieuw een echte oppositie komt", zegt hij.

Steven Vandeput, die Bert Lambrechts ondanks aanbiedingen van andere partijen wist te overtuigen om voor de N-VA te kiezen, is optimistischer: "Bij de federale verkiezingen van 2010 was de N-VA in Hasselt goed voor 14 procent. We kunnen nu meer halen. En dan moet er gepraat worden. Wij willen onze verantwoordelijkheid opnemen, wij willen Hasselt mee besturen. Daarvoor hebben we goede mensen nodig en met Bert Lambrechts hebben we die.

Zitten we mee in het schepencollege, dan is er een belangrijke rol weggelegd voor Bert."
De N-VA-lijst in Hasselt wordt getrokken door federaal volksvertegenwoordiger Steven Vandeput. Vlaams parlementslid Lies Jans staat op twee. Bert Lambrechts wordt lijstduwer en zal ook op de N-VA-lijst voor de provincieraadsverkiezingen staan. Het is de verwachting dat hij daar op de eerste plaats zal staan.