Bert Lambrechts heeft geen begrip voor passieve houding stadsbestuur in dossier Begijnhof

HASSELT – Met haar plannen voor het Hasseltse begijnhof biedt de Universiteit Hasselt de perfecte oplossing om dit stukje erfgoed te bewaren voor de Hasselaar. Ze hebben enkel steun nodig van de stad Hasselt en net dan neemt het stadsbestuur haar verantwoordelijkheid niet. “Het stadsbestuur kijkt andermaal de andere kant op. Neem alsjeblieft de handschoen op en overtuig het provinciebestuur om de verkoop stop te zetten”, pleit gemeente – en provincieraadslid Bert Lambrechts (N-VA).

De UHasselt wil van de begijnhofhuisjes deels publieke ruimte maken, zo plannen ze een leescafé, een stadslabo waar architecten in discussie kunnen gaan met inwoners en kunnen werken en een klein auditorium voor zo’n 40 mensen op de site. Van de andere helft willen ze studio’s maken voor de architectuurstudenten. Het poortgebouw willen ze omvormen tot woningen voor gastprofessoren en voor kunstenaars die samenwerken met de Universiteit.

“De ideale oplossing”, aldus Bert Lambrechts (N-VA). “Met de plannen van de UHasselt wordt het openbaar karakter van het begijnhof gevrijwaard en geeft het de site een maatschappelijke invulling.”

TALMEND STADSBESTUUR

Om haar project te steunen klopte de Universiteit Hasselt aan bij het Hasseltse stadsbestuur. Daar wil men echter niet actief meestappen in dit verhaal en zegt men het einde van de verkoopsprocedure af te wachten. “Onbegrijpelijk”, zegt Bert Lambrechts (N-VA) die opmerkt dat de coalitie sp.a/CD&V zowel in het stads– als in het provinciebestuur vertegenwoordigd is. “Het kan toch niet moeilijk zijn om op die manier snel tot een constructief akkoord te komen?”

Het Hasseltse gemeente – en provincieraadslid vindt het onbegrijpelijk dat het stadsbestuur de handschoen niet opneemt in deze zaak. “Met een beetje politieke wil en een overleg met alle betrokkenen kan men dit stukje waardevol erfgoed bewaren voor de Hasselaren”, besluit Bert Lambrechts (N-VA).