Basiliek krijgt nieuwe devotieruimte

Op 11 juni 2015

BRUSSEL – Minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois subsidieert 586 676,31 euro om de Virga Jesse-basiliek te restaureren in het kader van de komende Virga Jessefeesten. Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans (N-VA) had hier bij haar partijgenoot op aangedrongen.

In 2017 vinden in Hasselt de Zevenjarige Virga Jessefeesten plaats. Daarvoor zijn verbouwingswerken in de beschermde Virga Jesse-basiliek absoluut noodzakelijk. “De kerkfabriek Sint-Quintinus en Virga Jesse hebben een tijd geleden contact opgenomen met hun plannen voor de Virga Jesse-basiliek,” aldus Lies Jans. “Een nieuwe devotieruimte voor Virga Jesse en enkele andere werken zoals elektro, verlichting, verwarming en schilderwerken waren een noodzaak. Bovendien moet dit allemaal afgewerkt zijn voor juni 2017. Die boodschap heb ik doorgegeven aan Minister-President Geert Bourgeois, die ook bevoegd is voor Onroerend Erfgoed. Hij heeft nu bevestigd dat er voldoende middelen zullen vrijgemaakt worden om de werken aan te vatten en te voltooien. In totaal komt dit neer op een subsidie van liefst 586 676,31 euro.”

De historische kerk zal voor de Virga Jessefeesten zodoende uitgerust zijn met een volledig nieuwe devotieruimte. Deze stille plek komt vlak naast het originele Virga Jessebeeld dat in het zijaltaar staat: “Een enorme troef voor Hasselt en de basiliek. Bovendien worden er ook omvangrijke schilderwerken uitgevoerd en wordt er nieuwe verwarming en verlichting voorzien. Allemaal werken die noodzakelijk waren en die er nu dus komen dankzij de Vlaamse steun. Hierdoor zal de basiliek in 2017 in al zijn pracht en praal te bewonderen zijn als onze stad de vele toeristen van de Virga Jessefeesten zal ontvangen,” aldus nog Lies Jans.