Al meer dan 15.000 Hasselaren gebruiken BE-Alert

Op 28 september 2023, over deze onderwerpen: Algemeen beieid, Politie - Veiligheid

HASSELT – Het aantal Hasseltse gebruikers van BE-alert, een communicatiesysteem dat de bevolking waarschuwt in noodsituaties, blijft stijgen. Op 1 september waren er 15.096 gebruikers ingeschreven, bijna een verdubbeling sinds 2021. “Onze ambitie blijft dat alle Hasselaren met een gsm-toestel zich registreren,” zegt burgemeester Steven Vandeput vastberaden. Volgende week, op donderdag 5 oktober, wordt het systeem nog eens getest.

BE-Alert is één van de meest efficiënte communicatietools tijdens een noodsituatie. Wie zich gratis inschrijft op BE-Alert ontvangt één of meerdere berichten bij een noodsituatie in zijn of haar buurt. Of hij of zich nu in die zone bevindt of niet. De stad kan buurtbewoners zo snel op de hoogte brengen over de feiten en duidelijke handelingsadviezen meegeven. “Hopelijk kunnen we dan verder onheil voorkomen,” vertelt burgemeester Steven Vandeput, die ook bevoegd is voor veiligheid. “Hoe meer Hasselaren zich inschrijven, hoe waardevoller dit alarmeringssysteem wordt. Want hoe meer gestructureerd de hulpverlening en een eventuele evacuatie zullen verlopen. Op dit moment zijn er meer dan 15.000 Hasselaren geregistreerd. Twee jaar geleden waren er dat nog zo’n 8.000. Hierdoor dragen onze boodschappen verder en maken we onze stad veiliger. Uiteindelijk hopen we dat alle Hasselaren met een gsm-toestel zich registreren, dat is onze ambitie.”

Testen

Op de middag van donderdag 5 oktober ontvangt iedereen die is ingeschreven een testberichtje van BE-Alert. Vandeput: “Hier hoef je niks mee te doen, want het is gewoon een technische test van het systeem. Hopelijk is het niet meteen nodig, maar dan weten we tenminste dat onze communicatie op wieltjes loopt wanneer elke seconde telt.” Het systeem werd de afgelopen jaren regelmatig getest. “Zo deden we een test op de festivalschermen tijdens Pukkelpop, bij de grote rampoefening van maart en een alarmeringstest in oktober en april van vorig jaar. Ook in 2021 deden we twee testen. Naast de technische testing van het systeem en het inoefenen van de procedures door onze medewerkers willen we dat nog meer Hasselaren het systeem leren kennen. In het bericht wordt daarom gevraagd of familie en vrienden al ingeschreven zijn. Het is de bedoeling dat ingeschrevenen hun omgeving mee aansporen om hetzelfde te doen. Daarom vinden we testen zo belangrijk,” aldus Vandeput.

Calamiteiten

Maar behalve de tests, moest het systeem ook gewoon effectief gebruikt worden bij enkele calamiteiten. Vandeput: “We hadden vorig jaar een brand in de Sint-Janshoefstraat en misschien meer bekend de brand op de Gelatinesite. In 2021 was er de brand in het Ritz-gebouw en de Bampslaan. Maar ook bij de ontdekking van de oorlogsbom op Tommelen gebruikten we BE-alert. Dat deden we ook in december 2020 bij het gaslek in de Minderbroederstraat.”

Nog dit: bij een grote noodsituatie kan het alarmeringssysteem ook sms-berichten uitsturen op basis van de locatie van de crisis. Iedereen die op dat moment fysiek aanwezig is in die zone, krijgt dan een sms. Zo kan je dus ook verwittigd worden als je een dag aan zee bent of in een pretpark als er daar een probleem opduikt.

Meer informatie en inschrijven kan via www.hasselt.be/be-alert