Afbraak afdak Café Anoniem is duidelijk signaal

Op 13 juni 2019, over deze onderwerpen: Politie - Veiligheid

“Met de afbraak van het afdak en de bank aan Café Anoniem willen we een duidelijk signaal geven aan diegene die deze plek hebben misbruikt voor zaken die niet door de beugel kunnen,” aldus schepen van de Hasselaar Lies Jans. Met deze ingreep wil ze paal en perk stellen aan de overlast die dit afdak met zich mee bracht.

“Na uitgebreid overleg met de betrokken diensten en hulpverleners hebben we besloten om over te gaan tot deze ingreep. Het afdak was een verzamelplaats niet alleen voor de bezoekers van Café Anoniem maar ook voor mensen met minder goede intenties. Vooral ’s avonds zorgde dit voor overlast en kwam de veiligheid in het gedrang. Mede daarom waren ook de buurtbewoners vragende partij voor het weghalen van deze overdekte ontmoetingsplaats. Ook voor de gebruikers van de aanpalende parking was dit nooit een ideale situatie”, legt Lies Jans uit dat haar beslissing een breed draagvlak heeft.

“De veiligheid van de buurt moet ten allen tijde gegarandeerd zijn. We hebben de laatste tijd vastgesteld dat onze politiediensten steeds meer moesten tussenkomen. Daar zijn we mee aan de slag gegaan”, schaart burgemeester Steven Vandeput zich volop achter de actie van zijn schepen.

Jans stoort zich ook aan het feit dat door deze overlast het volledige concept van Café Anoniem in een slecht daglicht komt. “Er wordt goed werk geleverd in Café Anoniem. Voor het overgrote deel van de bezoekers is dit echt een plek waar ze tot rust kunnen komen, wat eten en de eerste stappen naar de hulpverlening worden gezet. De hulpverleners bewegen hemel en aarde om iedereen via een gepast traject naar een betere toekomst te begeleiden. Maar door de problemen van de laatste maanden wordt alles in een negatief dagbeeld gesteld. Daarom wou ik een boodschap geven aan de betrokkenen. We tolereren geen overlast en al zeker geen alcoholmisbruik, druggebruik -en verkoop.”

“Het verwijderen van afdak en banken is echt wel een vorm van schoktherapie. We maken zo duidelijk dat het echt niet zo verder kan. Hopelijk komt die boodschap over.”

Maar de schepen gaat ook meteen de dialoog aan. “We gaan nu luisteren naar de reacties van de bewoners, begeleiders en bezoekers. Op basis van die bevindingen gaan we op zoek naar oplossingen. Bovendien zullen er dan duidelijke afspraken worden gemaakt en zullen de mensen op hun verantwoordelijkheden gewezen worden. Want laat me duidelijk zijn: zoals het er daar in het verleden aan toeging, wordt niet meer getolereerd”, besluit Jans.