Aantal senioren in Hasselt stijgt en is tevreden

Het aantal senioren in Hasselt blijft stijgen. Vandaag is één op vier Hasselaren een 65-plusser. Die toont zich actief in het vrijwilligerswerk én is over het algemeen tevreden. “Toch reikt dit omvangrijk onderzoek ons zeker nog werkpunten aan, zoals op vlak van verkeersveiligheid en mobiliteit. Daarmee gaan we aan de slag,” aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.

Tijdens de voorstelling van het uitgebreide seniorenbehoefteonderzoek dat de Vrije Universiteit Brussel (VUB) in samenwerking met de Hasseltse senioren uitvoerde, werd duidelijk dat het leven in Hasselt goed is voor de senior. En dat is blijkbaar tot ver buiten de stadsgrenzen gekend want het aantal senioren dat naar Hasselt verhuist, blijft stijgen.

Beleid

“De aantrekkingskracht om hier in Hasselt een onbezorgde oude dag te beleven, is dus erg groot. Dat wil zeggen dat senioren hier goed aan hun trekken komen. Ondertussen is één op vier Hasselaren 65-plus,” aldus schepen Meynen die bevoegd is voor het seniorenbeleid in Hasselt. “We spelen al enige tijd in op de noden en behoeften van deze doelgroep. Dit onderzoek bewijst dat ons beleid vruchten afwerpt. Maar er is nog marge voor verbetering. Met deze schat aan gegevens gaan we meteen aan de slag. Dat gebeurt in specifiek werkgroepen waar onze senioren opnieuw deel van zullen uitmaken. De effectieve beleidsdaden die dan uit dit onderzoek voortvloeien, zullen meer dan ooit van onderuit gedragen zijn. Zo hebben we het graag,” legt Meynen uit wat hierna nog te gebeuren staat. “Ook de Seniorenadviesraad gaat hiermee aan het werk”, vult Pierre Reynders, voorzitter van de Seniorenadviesraad, aan.

Mobiliteit

Want ondanks de algemene tevredenheid zijn er dus wel nog wat werkpunten. “Die situeren zich voornamelijk op het vlak van mobiliteit, zoals bijvoorbeeld de staat van de voetpaden. Want zo’n 15% van onze senioren verplaatst zich met een rolwagen, scootmobiel of een ander hulpmiddel. Dan is de toegankelijkheid van onze voet- en fietspaden natuurlijk cruciaal. We startten bij het begin van onze bestuursperiode echter al een enorme inhaalbeweging. Want daar lag inderdaad nog veel werk op de plank. Dat wordt nu bevestigd. We waren ons dus bewust van dit probleem en namen de aanpak ervan ook op in ons bestuursakkoord. Al die knelpunten tegelijk aanpakken, lukt echter niet. We gaan daar echter gestaag door op de ingeslagen weg.”

Veiligheid

“Verder werd verkeersveiligheid aangestipt. De stijgende populariteit van de elektrische fiets zit daar dan weer voor veel tussen. Dat zal zeker één van de topics zijn die we extra onder de loep gaan nemen tijdens onze werkgroepen die nu gaan volgen,” vertelt Kaat Kuipers, coördinator seniorenloket HOGEVIJF.

In tegenstelling tot de verkeersveiligheid ging het algemeen veiligheidsgevoel dan weer spectaculair omhoog. “Dat is prettig om te horen want algemene veiligheid is natuurlijk erg belangrijk voor onze senioren. Onder meer de opvallende aanwezigheid van onze politiemensen in het straatbeeld wordt geapprecieerd. Daar blijven we onder impuls van onze burgemeester verder op inzetten,” vertelt Meynen.

Woningen

Eén op drie senioren geeft aan dat ze hun woning wil laten aanpassen. “Een serieuze stijging ten opzichte van de vorige bevraging. Dat is een goed teken omdat we natuurlijk niet alleen willen dat onze senioren zo lang mogelijk in hun vertrouwde thuissituatie blijven maar dat moet dan ook in de beste omstandigheden zijn. Dat vergt soms wat aanpassingen aan de woning. Daar ligt zeker nog potentieel en dat gaan we dan ook stimuleren met het beleid,” ziet Meynen vanuit haar bevoegdheid voor toegankelijkheid heel wat mogelijkheden.

Verenigingsleven

Opmerkelijk is dat de participatie van ouderen in het verenigingsleven daalt. “Inderdaad, een verrassende vaststelling aangezien het aantal senioren dat zich engageert voor één of andere vorm van vrijwilligerswerk wél blijft stijgen. Liefst 25% van de senioren zet zich onbaatzuchtig in voor de maatschappij. Als schepen van vrijwilligerswerk in dé gidsstad van Vlaanderen in het vrijwilligerswerk stemt me dat uiteraard erg tevreden. Dit cijfer is immers niet alleen opmerkelijk hoger dan het gemiddelde in Vlaanderen en in de overige centrumsteden maar ligt ook nog eens een stuk hoger dan bij de vorige meting. Het bewijst dat we hier met een seniorenbevolking zitten die actief wil bijdragen aan de samenleving. Die houding past perfect binnen de beleidslijnen die we in Hasselt willen uitzetten. We passen immers voor het negatieve beeld van ouderen als louter hulpbehoevenden. We vertrekken liever vanuit de mogelijkheden van ouderen en niet van wat ze niet meer kunnen. Senioren willen volgens ons nog een actieve rol spelen in de maatschappij. Deze cijfers onderschrijven die stelling.”

“We gaan die mensen nu nog meer proberen te leiden naar het verenigingsleven. Want het recruteringspotentieel blijft heel hoog (41%). Daarom gaan we nieuwe manieren hanteren om senioren naar de klassieke verenigingen te leiden. Daarnaast zoeken we echter ook naar vernieuwende vormen van verbinding tussen senioren buiten de bestaande structuren. Als stadsbestuur is het onze taak om de ideale omstandigheden te creëren waarin ouderen zich het best in hun vel voelen. Dit seniorenonderzoek geeft ons daarvoor alvast heel wat instrumenten in handen,” besluit Meynen.