Kuierkunst: op artistieke ontdekkingstocht langs Hasseltse etalages

Van zondag 7 januari tot zondag 7 april leven tien etalages in de Hasseltse binnenstad helemaal op. Elf Limburgse kunstenaars stellen er in die periode immers hun werken tentoon. “We zijn voortdurend op zoek naar initiatieven rond beleving in Hasselt om zo ons stadscentrum attractief te houden, ook na sluiting van de winkels. Dit evenement past daar perfect in,” aldus schepen van Toerisme en Lokale Economie Rik Dehollogne.

“Om van winkelen nog meer een speciale beleving te maken en zo onze winkeliers te helpen in de strijd tegen online shoppen, zoeken we als stadsbestuur voortdurend naar nieuwe initiatieven. Het idee van kunstenaar Etienne Jammaers om enkele etalages om te vormen tot een kunstgalerij, werd dan ook op enthousiasme onthaald,” vertelt schepen Dehollogne.

Met een handig kaartje kan je op artistieke verkenningstocht langs een aantal geselecteerde etalages. Zo maak je niet alleen kennis met de gezellige Hasseltse binnenstad maar ook met het veelzijdige werk van elf regionale kunstenaars. Stap in hun bijzondere wereld van verbeelding en ontdek unieke beeldende kunst, druk-, textiel- en schilderkunst. Een uitgelezen kans om Hasselt te ervaren zoals je dat nog nooit eerder deed.

Dehollogne: “Je kan de werken geheel op eigen ritme, al kuierend, verkennen aan de hand van de QR-codes op de etalages. Vergeet onderweg zeker niet te genieten van een lekker hapje of drankje in een van de vele gezellige horecazaken. Laat je verwonderen door de kracht van kunst. De etalages worden bovendien mooi uitgelicht zodat de wandeling ook in de avonduren meer dan de moeite loont. We zorgen immers al jaren dat er het stadscentrum ook na 18 uur heel wat te beleven valt. Nu dus ook met kunst.”

De tien etalages van Kuierkunst met de elf kunstenaars.

1.         Broekermolenplein 10 - Jean Stuyck

2.         Gelatineboulevard 13 - Georges Daemen

3.         Grote connector Gelatineboulevard 11 - Etienne Jammaers en Bert Franssen

4.         Gelatineboulevard 6 - An Vanstraelen