U bent hier
Hasselt wordt pionier van digitalisering markt
HASSELT – Via een interactief, digitaal marktplatform wil de stad Hasselt haar wekelijkse markt attractiever maken. Zowel voor de marktkramers als voor de marktbezoekers. “De coronacrisis gaf de digitalisering een enorme boost. Toch surften de markten nog niet mee op die golf. Daar willen we met dit project verandering in brengen,” aldus schepen van Markten en Foren Rik Dehollogne. De Vlaamse Overheid subsidieert dit project voor bijna 700.000 euro. Het moet als voorbeeld dienen voor de rest van Vlaanderen.
“De enorm versnelde digitaliseringsgolf die tijdens de coronacrisis over ons heen raasde, ging wat voorbij aan de markten. Nochtans zijn de mogelijkheden ook heel uitgebreid. Daarom werken we nu met de financiële steun van Vlaanderen een digitaal marktplatform uit,” vertelt bevoegd schepen Dehollogne.
Vernieuwing
“De toepassing van dit marktplatform komt zowel de marktkramers als de marktbezoekers ten goede. Zo kunnen de losse standplaatsen, dat zijn marktplaatsen waar geen abonnement voor is verkocht, nu digitaal gereserveerd worden. Dat maakt het allemaal een stuk overzichtelijker en eenvoudiger. Tegelijk kunnen marktbezoekers ook raadplegen welke marktkramers en producten er aanwezig zijn. Zo kunnen we nieuwe doelgroepen bereiken en ons aanbod beter op de vraag afstemmen. Een heel transparant systeem dat vernieuwing stimuleert en vooral ook de administratieve last stevig beperkt,” is Dehollogne tevreden met deze nieuwe plannen én de 697.000 euro Vlaamse subsidies die de stad Hasselt ervoor ontving.
Voorbeeld
In eerste instantie zal de ontwikkeling van het nieuwe marktplatform voor de Hasseltse markt dienen. Maar de ambitie van Hasselt en Vlaanderen reikt verder. “De Vlaamse Overheid was op zoek naar een ‘trekker’ van dit project. Daar gingen we graag op in. In de toekomst is het dan ook de bedoeling om dit uit te rollen over heel Vlaanderen. Hasselt zal zo als voorbeeld dienen. Ultieme doel is om het hele Vlaamse marktgebeuren te reactiveren en een nieuwe frisse schwung te geven. Een mooie doelstelling tijdens deze ‘Maand van de Markt’,” besluit Dehollogne.