Hasselaar maakt eigen buurt veiliger

Op 15 december 2022, over deze onderwerpen: Politie - Veiligheid

HASSELT – Afgelopen maand gingen de buurtinformatienetwerken (BIN) in Sint-Lambrechts-Herk en Stevoort officieel van start. Daarmee zitten we aan twaalf BIN’s sinds de opstart van dit stadsbestuur in 2019. “We hebben hard ingezet op dit veiligheidsaspect. En dat wordt opgepikt door de Hasselaar. Daardoor gaan we van 0 naar 12 BIN’s,” zegt burgemeester Steven Vandeput, ook bevoegd voor het veiligheidsbeleid.

“Burgers willen steeds vaker zelf een engagement opnemen om de veiligheid in hun buurt te vrijwaren. Buurtinformatienetwerken zijn hiervoor het uitgelezen middel. Burgerparticipatie en bij uitbreiding BIN’s vormen een belangrijk onderdeel van het lokale veiligheids- en preventiebeleid”, licht burgemeester Vandeput toe. “Ook in de context van woninginbraken is sociale controle, waarbij buren een oogje in het zeil houden op elkaars woning, één van de belangrijkste maatregelen om inbraken in de buurt te helpen voorkomen.”

Een buurtinformatienetwerk is een gestructureerd samenwerkingsverband  tussen burgers, politie en bestuurlijke overheden met de bedoeling om informatie uit te wisselen volgens een vooraf uitgewerkt communicatieplan. De drie pijlers van een BIN bestaan uit participatie, communicatie en preventie. Be-Alert, het alarmplatform van de overheid bij rampen, ontwikkelde ook een communicatiemiddel specifiek voor BIN’s.

Om een BIN op een gestructureerde wijze vorm te geven, heeft elke partner vooraf bepaalde rollen. Vandeput: “De burger is de initiatiefnemer en coördinator. Het engagement moet vanuit de buurt komen. Het doet me dus plezier om te zien dat de Hasselaar begaan is met de veiligheid in zijn buurt en daar persoonlijk een steentje toe wil bijdragen. De lokale politie is verantwoordelijk voor de opvolging en verspreidt dringende berichten naar het BIN. De lokale overheid, i.c. de dienst preventie, faciliteert de opstart, is het aanspreekpunt en kan niet-dringende berichten versturen.”

“Die aanpak slaat aan. Bij de start van onze bestuursperiode was er nog geen enkele BIN in Hasselt. Dat hebben we opgekrikt naar 12. Daar zijn in totaal toch 3.045 unieke adressen actief bij betrokken. Het aantal leden ligt dus nog een stuk hoger. Bovendien zitten er nog heel wat buurten in de pijplijn die een BIN willen opstarten. Zo zijn er al zeker zeven die volgend jaar in uitrol gaan. Ook zijn er enkele bestaande BIN’s die plannen hebben om uit te breiden. Op termijn willen we het grondgebied van Hasselt optimaal invullen met BIN’s. Maar een belangrijke voorwaarde blijft wel dat dit moet groeien vanuit de buurt zelf. Al doen we met het stadsbestuur ook heel wat aan bewustwording en informatie. Op onze website vind je alles onder www.hasselt.be/BIN.”

EXTRA

Het aantal meldingen verschilt van BIN tot BIN. Hieronder vind je een overzicht.

Active BIN’s in Hasselt (in de bijlage de kaart)

BIN-z

Activatie bij CIC: februari 2020