Bloemen van Chrysantenfestival in Japanse Tuin verhuizen opnieuw naar Hasseltse graven

HASSELT –  Op dinsdag 31 oktober sluit de Japanse Tuin met als prachtige afsluiter het traditionele Chrysantenfestival. De bloemen die daarvoor gebruikt werden, krijgen echter nog een tweede bestemming: de Hasseltse graven. “We vonden het zonde om die prachtige bloemen bij de sluiting van de Japanse Tuin gewoon te laten verwelken. Daarom gaan onze diensten op donderdag 2 november naar het Oud Kerkhof en de kerkhoven van Wimmertingen en Stokrooie om de graven die tijdens de Allerheiligenperiode geen bloemetje kregen, toch op te fleuren,” vertellen schepenen Laurence Libert en Rik Dehollogne.

Tijdens Kikumatsuri, oftewel het Chrysantenfestival, wordt de Japanse Tuin elk jaar versierd met chrysanten, een bijzondere bloem in de Japanse cultuur. “Bij de sluiting van de tuin zijn die bloemen echter nog in perfecte staat. Daarop ontstond vorig jaar al het idee om deze te gebruiken voor onze kerkhoven. Graven die tijdens de Allerheiligenperiode geen bloemetje kregen, worden op die manier toch nog opgefleurd. Dat werd enorm gewaardeerd dus herhalen we dat dit jaar,” aldus Laurence Libert, bevoegd voor Kerkhoven en Begraafplaatsen.

“We wachten met opzet om dit pas op 2 november te doen aangezien we de verkopers van chrysanten natuurlijk niet willen dwarsbomen. Maar het is wel fijn dat de chrysanten van de Japanse Tuin zo nog een tweede bestemming krijgen. Volgend jaar worden naast het Oud Kerkhof dan weer twee andere begraafplaatsen uitgekozen,” vult schepen van Toerisme Rik Dehollogne aan.